Thomas Eckelmann van de Eurokai Group noemt de deelname van MSC van 49,9% in terminaloperator HHLA een ‘catastrofe’. In een interview met het Hamburger Abendblatt zegt hij een tegenbod voor te bereiden. De Eurokai Group runt de terminal Eurogate in de Hamburgse haven – een terminal die niet onder HHLA valt en waar vorig jaar 2 miljoen teu werd overgeslagen. Ter vergelijking: de terminals van HHLA sloegen in 2022 in totaal 6,4 miljoen teu over.
Woensdag werd duidelijk dat het Zwitserse MSC een principeakkoord heeft bereikt met de stad Hamburg, eigenaar van HHLA, voor de koop van het omvangrijke minderheidsbelang in de holding van het overslagbedrijf.
‘Pijnlijk verlies’
Eckelmann voorziet dat wanneer rederij MSC het management van HHLA overneemt, het voor andere rederijen reden is om volumes te verplaatsen naar andere havens. Ook doet MSC momenteel nog zaken met Eurogate. De participatie van de rederij in HHLA betekent daarom voor Eurogate een volumeverlies van zo’n 25 tot 30%. ‘Een pijnlijk verlies’, zegt Eckelmann in de krant. Hoewel: ‘in ruil daarvoor zouden veel klanten van HHLA naar ons kunnen overstappen. Wij staan voor iedereen open. Uiteindelijk zou dit zelfs een winst voor Eurogate kunnen betekenen’.
HHLA exploiteert verschillende terminals in de Duitse haven. Dit zijn de container terminals Burchardkai, Altenwerder (waarin Hapag Lloyd een belang van 25,1% heeft) en de Tollerort terminal (waarin Cosco een belang van 24,9% heeft). Ook exploiteert HHLA een reeferterminal en een multipurposeterminal.
Eckelmann is hoofdaandeelhouder van de in Hamburg gevestigde Eurokai Group. De Group heeft overslagfaciliteiten in onder meer Italië, Marokko, Cyprus en Duitsland. Eurokai Group is voor 50% eigenaar van de terminal Eurogate in Hamburg. De groep haalde in 2022 een omzet van 247 miljoen euro, in Duitsland werd 8 miljoen teu overgeslagen waarvan 2 miljoen bij de Eurogate in Hamburg. Volgens eerdere plannen zouden Eurogate en HHLA fuseren, maar dat project liep op niets uit.
Tegenbod
Eckelmann is de tweede logistieke ondernemer die zich uitspreekt in de media tegen de plannen van de senaat. Miljardair Klaus-Michael Kühne overweegt ook een tegenbod. Hij kwam met een dringend advies aan Hapag Lloyd om een bod uit te brengen op de HHLA-aandelen. Indien de rederij deze raad niet opvolgt, ‘overweegt mijn Kühne Holding AG dat op korte termijn zelf te doen’, zei de ondernemer.
De Senaat van Hamburg verwerpt overigens zowel het voorstel van Eckelmann als het eerdere aanbod van Klaus-Michael Kühne. ‘De Senaat is geen veiling gestart, maar heeft een strategisch partnerschap gepresenteerd dat tot doel heeft de havenlocatie en het bedrijf te versterken’, aldus een woordvoerder tegenover DVZ.
Rolf Habben Jansen, ceo van Hapag-Lloyd, zei in een interview met persbureau Reuters dat het ‘niet in het belang van de containerreder is om een tegenbod uit te brengen op HHLA’. Wel wil Habben Jansen de volumes in Hamburg terugbrengen tot ongeveer 70% of 80% van de huidige volumes. Dat Hapag Lloyd straks terminalvergoedingen gaat betalen aan MSC zou worden gezien door een ‘belediging’.
‘Ik denk dat het volume dat in Hamburg kan worden verwerkt zijn grenzen heeft,’ zegt Habben Jansen, eraan toevoegend dat er enkele geografische nadelen zijn in vergelijking met de concurrent in Wilhelmshaven.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?