Zeebrugge kan grote hoeveelheid Chinese importauto’s niet kwijt

Dringend behoefte aan meer plek

De haven van Antwerpen-Brugge kampt met een groot tekort aan parkeerplekken voor alle geïmporteerde auto’s die binnenkomen. ‘Het probleem is niet zozeer de grote hoeveelheid auto’s die binnenkomt in de haven, maar het grote gebrek aan parkeerruimte. Door het vernieuwde businessmodel van veel nieuwe, Chinese autofabrikanten, directe levering aan de klant in plaats van via de showroom, blijven auto’s langer in de haven staan in plaats van de showroom’, aldus Gert Ickx, woordvoerder van de Port of Antwerp-Bruges.

Foto ter illustratie: Shutterstock

De autoterminals in de haven van Zeebrugge zitten op dit moment zo vol met geïmporteerde auto’s dat er een groot tekort is ontstaan aan parkeerruimte voor al deze auto’s. De haven kampt al langere tijd met dit probleem, maar ziet de behoefte aan meer parkeerplek nu alleen maar groter worden.

Volgens Ickx wordt het probleem veroorzaakt door de samenloop van een aantal factoren. ‘Het knelpunt zit ‘m niet zozeer in het aantal autoschepen dat de haven binnenkomt, maar de oplopende wachttijden van de auto’s in het havengebied. Veel Chinese autofabrikanten hebben een ander businessmodel: die auto’s gaan niet meer naar de dealer, maar gaan rechtstreeks naar de consument.’

In afwachting van verkoop aan de distributeur of eindklant blijven de ingevoerde auto’s nu in de haven staan, waarbij de doorlooptijd kan oplopen tot een jaar of anderhalf jaar. Vooral sinds de invoer van elektrische auto’s van Chinese merken, zoals SAIC, Chery of BYD, is het probleem alleen maar dringender geworden. Wat ook meespeelt is dat de verkooptactiek van Chinese autofabrikanten, naar verluidt, behoorlijk verschilt van de verkoopwijze van Europese automerken waarbij de Chinese merken de auto’s al maken en in de markt zetten voordat ze daadwerkelijk zijn verkocht.

Nijpend tekort

Een ander nijpend probleem is het aanhoudend grote tekort aan vrachtwagenchauffeurs, maar ook zijn, volgens Ickx, te weinig geschikte trucks en shortsea-schepen beschikbaar om de nieuw geïmporteerde auto’s verder te transporteren. ‘Het schrijnende tekort aan arbeidskrachten speelt op alle fronten mee en maakt het probleem nog dringender. Daarbij is er een tekort aan geschikt transportmaterieel voor het vervoer, zowel over de weg als via shortsea over het water’, stelt Ickx.

Autoterminals in de haven zijn naarstig op zoek naar meer ruimte in de haven en verder in het achterland, maar vooralsnog is er op het haventerrein zelf geen plek meer beschikbaar. Antwerp Euroterminal sorteerde hier al op voor door ruim anderhalf jaar geleden een grote parkeergarage van zes verdiepingen te bouwen waar plek is 9.000 auto’s.

Zeebrugge kan grote hoeveelheid Chinese importauto’s niet kwijt | NT

Zeebrugge kan grote hoeveelheid Chinese importauto’s niet kwijt

Dringend behoefte aan meer plek

De haven van Antwerpen-Brugge kampt met een groot tekort aan parkeerplekken voor alle geïmporteerde auto’s die binnenkomen. ‘Het probleem is niet zozeer de grote hoeveelheid auto’s die binnenkomt in de haven, maar het grote gebrek aan parkeerruimte. Door het vernieuwde businessmodel van veel nieuwe, Chinese autofabrikanten, directe levering aan de klant in plaats van via de showroom, blijven auto’s langer in de haven staan in plaats van de showroom’, aldus Gert Ickx, woordvoerder van de Port of Antwerp-Bruges.

Foto ter illustratie: Shutterstock

De autoterminals in de haven van Zeebrugge zitten op dit moment zo vol met geïmporteerde auto’s dat er een groot tekort is ontstaan aan parkeerruimte voor al deze auto’s. De haven kampt al langere tijd met dit probleem, maar ziet de behoefte aan meer parkeerplek nu alleen maar groter worden.

Volgens Ickx wordt het probleem veroorzaakt door de samenloop van een aantal factoren. ‘Het knelpunt zit ‘m niet zozeer in het aantal autoschepen dat de haven binnenkomt, maar de oplopende wachttijden van de auto’s in het havengebied. Veel Chinese autofabrikanten hebben een ander businessmodel: die auto’s gaan niet meer naar de dealer, maar gaan rechtstreeks naar de consument.’

In afwachting van verkoop aan de distributeur of eindklant blijven de ingevoerde auto’s nu in de haven staan, waarbij de doorlooptijd kan oplopen tot een jaar of anderhalf jaar. Vooral sinds de invoer van elektrische auto’s van Chinese merken, zoals SAIC, Chery of BYD, is het probleem alleen maar dringender geworden. Wat ook meespeelt is dat de verkooptactiek van Chinese autofabrikanten, naar verluidt, behoorlijk verschilt van de verkoopwijze van Europese automerken waarbij de Chinese merken de auto’s al maken en in de markt zetten voordat ze daadwerkelijk zijn verkocht.

Nijpend tekort

Een ander nijpend probleem is het aanhoudend grote tekort aan vrachtwagenchauffeurs, maar ook zijn, volgens Ickx, te weinig geschikte trucks en shortsea-schepen beschikbaar om de nieuw geïmporteerde auto’s verder te transporteren. ‘Het schrijnende tekort aan arbeidskrachten speelt op alle fronten mee en maakt het probleem nog dringender. Daarbij is er een tekort aan geschikt transportmaterieel voor het vervoer, zowel over de weg als via shortsea over het water’, stelt Ickx.

Autoterminals in de haven zijn naarstig op zoek naar meer ruimte in de haven en verder in het achterland, maar vooralsnog is er op het haventerrein zelf geen plek meer beschikbaar. Antwerp Euroterminal sorteerde hier al op voor door ruim anderhalf jaar geleden een grote parkeergarage van zes verdiepingen te bouwen waar plek is 9.000 auto’s.