Antwerpse douane krijgt ‘slimme’ zegels voor containercontrole

Drugssmokkel

Vanaf begin 2020 zal de douane in de Antwerpse haven nieuwe, ‘slimme’ zegels gebruiken om de manipulaties met en bewegingen van voor controle geselecteerde containers te volgen.

De huidige zegels van Chinese makelij die de douane sinds 2017 gebruikt voldoen niet. Door de zware schokken die de containers tijdens hun transport over de kades en het wegennet geraken ze gemakkelijk beschadigd. Van de vijftien zegels in gebruik zouden er momenteel nog slechts drie naar behoren werken. De technische ondersteuning door de leverancier liet te wensen over, zodat de douane de samenwerking stopzette.

Tunnelscanners

De douane beschikt op twee plaatsen in het havengebied over tunnelscanners waarin de containers kunnen worden doorgelicht op bijvoorbeeld de aanwezigheid van drugs. De selectie van de te controleren containers vindt plaats nog voor het schip dat ze naar Antwerpen brengt aanmeert.

Zonder slimme zegels konden de douaniers alleen observeren wat er tussen ruim en scantunnel met de geselecteerde containers gebeurde door ze permanent fysiek te volgen. Sommige containers bereikten zelfs niet eens de scanners.

De nieuwe zegels, in eerste instantie dertig, worden niet gekocht maar gehuurd op basis van een meerjarencontract. Daardoor draagt de leverancier veel meer verantwoordelijkheid voor hun goede werking. Hij moet ook instaan voor technische ondersteuning. Via gps geven de zegels niet alleen door of iemand de container opent, maar ook waar precies hij zich bevindt.

Transportbedrijven

Voor de transportbedrijven is de aanschaf van nieuwe zegels goed nieuws. Want nu kunnen ze veel tijd verliezen doordat ze moeten wachten tot een van de twee hiervoor inzetbare wagens van de douane beschikbaar is om en container naar een scanner te begeleiden. Ook de douane kan dankzij de ‘slimme’ zegels haar medewerkers efficiënter inzetten. Zo kan ze vanop afstand risicocontainers bewaken. Die containers kunnen ook niet meer onopgemerkt aan haar toezicht worden onttrokken.

In de praktijk zal er immers een alarm afgaan bij het manipuleren van de zegel en ook indien de container zich buiten een bepaalde havenzone begeeft. Zodra een dergelijk alarm afgaat, krijgt een lokale douaneambtenaar de opdracht om de container op zicht te gaan controleren.

Antwerpse douane krijgt ‘slimme’ zegels voor containercontrole | NT

Antwerpse douane krijgt ‘slimme’ zegels voor containercontrole

Drugssmokkel

Vanaf begin 2020 zal de douane in de Antwerpse haven nieuwe, ‘slimme’ zegels gebruiken om de manipulaties met en bewegingen van voor controle geselecteerde containers te volgen.

De huidige zegels van Chinese makelij die de douane sinds 2017 gebruikt voldoen niet. Door de zware schokken die de containers tijdens hun transport over de kades en het wegennet geraken ze gemakkelijk beschadigd. Van de vijftien zegels in gebruik zouden er momenteel nog slechts drie naar behoren werken. De technische ondersteuning door de leverancier liet te wensen over, zodat de douane de samenwerking stopzette.

Tunnelscanners

De douane beschikt op twee plaatsen in het havengebied over tunnelscanners waarin de containers kunnen worden doorgelicht op bijvoorbeeld de aanwezigheid van drugs. De selectie van de te controleren containers vindt plaats nog voor het schip dat ze naar Antwerpen brengt aanmeert.

Zonder slimme zegels konden de douaniers alleen observeren wat er tussen ruim en scantunnel met de geselecteerde containers gebeurde door ze permanent fysiek te volgen. Sommige containers bereikten zelfs niet eens de scanners.

De nieuwe zegels, in eerste instantie dertig, worden niet gekocht maar gehuurd op basis van een meerjarencontract. Daardoor draagt de leverancier veel meer verantwoordelijkheid voor hun goede werking. Hij moet ook instaan voor technische ondersteuning. Via gps geven de zegels niet alleen door of iemand de container opent, maar ook waar precies hij zich bevindt.

Transportbedrijven

Voor de transportbedrijven is de aanschaf van nieuwe zegels goed nieuws. Want nu kunnen ze veel tijd verliezen doordat ze moeten wachten tot een van de twee hiervoor inzetbare wagens van de douane beschikbaar is om en container naar een scanner te begeleiden. Ook de douane kan dankzij de ‘slimme’ zegels haar medewerkers efficiënter inzetten. Zo kan ze vanop afstand risicocontainers bewaken. Die containers kunnen ook niet meer onopgemerkt aan haar toezicht worden onttrokken.

In de praktijk zal er immers een alarm afgaan bij het manipuleren van de zegel en ook indien de container zich buiten een bepaalde havenzone begeeft. Zodra een dergelijk alarm afgaat, krijgt een lokale douaneambtenaar de opdracht om de container op zicht te gaan controleren.