Zilvervloot blijft varen voor de allerrijkste transportondernemers in de nieuwe Quote 500

gezamenlijk vermogen 14 miljard euro

De logistieke sector is met 33 noteringen goed vertegenwoordigd in de Quote 500, de jaarlijkse ranglijst van de rijkste Nederlanders. De allerrijkste transportondernemers zijn samen goed voor bijna 14 miljard euro, vergelijkbaar met vorig jaar.

Foto: NT

12 (plek 13 in 2022): Promotie voor de hoogst genoteerde transport(-gerelateerde) ondernemer: John Fentener van Vlissingen. De grootaandeelhouder van SHV, dat onder meer hijskampioen Mammoet in zijn portefeuille heeft, stijgt een plaatsje in de ranglijst. Zijn vermogen wordt door Quote geschat op 2,4 miljard.

18 (21): Wim van der Leegte, ceo van de VDL Group, staat hoog in de ranking. VDL maakt en levert zo’n beetje alles voor de transportsector op wielen, variërend van touringcars tot automated guided vehicles voor containerterminals. VDL produceert ook scrubbers voor de scheepvaart. Quote schat het vermogen van Van der Leegte in op 2 miljard euro. De vraag is of hij die plek vast kan houden nu het rommelt bij VDL. Ondanks de recordomzet in 2022, zou de onderneming zoeken naar toekomstperspectief. Quote weet te melden dat ploegendiensten worden verkort en dat het personeelsbestand wordt uitgedund.

32 (33): Marcel van Poecke investeert via Tree Energy Solutions (TES) in het Duitse Wilhelmshaven in een terminal voor vloeibare waterstof. Van Poeck wordt ingeschat op 1,6 miljard. Zijn investeringsvehikel Atlas Invest boekte in 2022 een winst van 155 miljoen op een omzet van 1,2 miljard.

Havenbaronnen

88 (84): De broers Ton, Piet en Jaap Koole delen samen de 88ste plek met een geschat vermogen van 560 miljoen euro. Zij doen het al die tijd met de opbrengst van de verkoop van Koole Tanktransport in 2010 aan het Zweedse EQT. Toen hielden ze vast aan een resterende 15%, vijf jaar later leverde dat aandeel nog eens 50 miljoen euro op toen JP Morgan Koole kocht van EQT.

90 (85): Joop en Henk Roodenburg zijn de oprichters van offshore-installatieleverancier Huisman. De broers schreven in 2022 een plus waarbij onder de streep 7 miljoen overbleef. Geschat vermogen: 555 miljoen euro.

108 (106): Kees en Ad Kuijken delen 460 miljoen op plaats 108. De broers verkochten in 2019 het transportbedrijf KLG Eurotrans aan Sinotrans. Het bedrijf bestond toen net 100 jaar. Sindsdien doen ze ‘niks speciaals’, vertellen ze aan Quote.

113 (114): Kommer Damen van Damen Shipyards is goed voor 435 miljoen euro. Het concern klaagde dit jaar de Nederlandse overheid aan vanwege gemiste inkomsten door de boycot van Rusland. De scheepsbouw had meerdere projecten lopen, maar mag dit alles niet leveren.

Verkoop van meerderheidsbelang

125 (136): Dick Burger vindt zichzelf met 400 miljoen terug op plek 125. Burger bouwde het transportbedrijf Buko van zijn vader uit tot zakenimperium Scheybeeck waar nu onder meer Buko Transport en Vos Logistics onder vallen. Burger verkocht het afgelopen jaar meerderheidsbelangen in Buko Infrasupport en Buko Waakt aan een investeringsfonds.

135 (146): Hugo Heerema, verhuurder van drijvende olieraffinaderijen, schreef in 2022 een winst van 30 miljoen euro en komt uit op een vermogen van 380 miljoen. Daarmee stijgt hij 11 plekken in de ranglijst.

152/154: Maarten Koopman (350 miljoen) en Menno Witteveen (350 miljoen) maken hun entree in de Quote 500. De twee zitten achter investeringsfonds DIF, waarmee ze onder meer investeren in infrastructuurprojecten zoals spoorlijnen.

177 (184): Broers Caspar en Bas van Heertum zijn goed voor 305 miljoen euro. Via BAS World (Brabantse Automobiel Service) verkopen zij wereldwijd ‘tientallen vrachtwagens per dag’. De verkoop, het onderhoud en de reparatie van de trucks van Volvo en Renault zorgde in 2022 voor een winst van 34 miljoen bij de moedermaatschappij.

Omzet door grens van 2 miljard

180 (203): Marco en Ewald Raben van de Raben Group hebben een vermogen van 305 miljoen euro. In 2022 ging de omzet van het transportbedrijf voor het eerst door de grens van 2 miljard euro.

184 (169): Henk Groeneveld noteert dit jaar 300 miljoen euro. De Groeneveld Groep is een toeleverancier van de transportsector. De groep is ondertussen sinds 2017 eigendom van het Amerikaanse Timken.

226 (199): Edward Heerema zwaaide vorig jaar af als de baas van offshore-bedrijf Allseas. Zijn vermogen staat volgens Quote op 255 miljoen euro.

230 (262): Rob Tromp van Caru Containers verkoopt jaarlijks meer dan 125.000 zeecontainers. Dankzij de coronacrisis, congestie en de daarmee toegenomen vraag naar containers kwam Tromp in de ranglijst van Quote terecht. Afgelopen jaar verkocht hij vooral in Amerika containers. Geschat vermogen: 255 miljoen euro.

309 (327): Franz Bontrup, onder meer actief in de grondstoffenopslag in de Amsterdamse haven, zag het familievermogen toenemen met zo’n 17% naar 200 miljoen euro. Zijn zoons Peter en Bram staan ondertussen aan het hoofd van het imperium.

316 (290): De tankvervoerders Harry en Arjen Schenk (Schenk Transport) waren ook goed voor 200 miljoen euro. Zij verkochten het bedrijf in 2021 aan private equity onderneming Argos Wityu.

‘Het beste jaar ooit’

322 (374): Pieter den Hartogh van de gelijknamige wegvervoerder maakte een aardige sprong in de Quote 500. Het bedrijf gaat als een tierelier en Pieter zag daardoor het familiekapitaal met 30% toenemen naar 195 miljoen euro. 2021 is de boeken ingegaan als ‘het beste jaar ooit’. De tankcontainers hadden een glansrol in televisieserie Mocro Maffia.

330 (316): Wegvervoerder Wolter Koops kwam uit op een vermogen van 190 miljoen euro, een klein plusje van 5,6% voor deze grote wegtransporteur.

335 (371): Laat Rob van Weelde van Weelde Shipping maar varen. Zijn schatkist herbergt nu 185 miljoen euro, 20% meer dan in de eerdere editie. Met een vloot van 20 schepen vervoert Van Weelde Shipping Group droge bulk zoals suiker, graan, erts en kolen.

354 (336): Freddy en Jogé Nijhof (wegvervoerder Nijhof Wassink) was het afgelopen jaar een jaar van stilstand. Het gezamenlijk spaarbankboekje bleef nagenoeg gelijk met een totaal van 175 miljoen euro (+2,9%).

397 (386): De Zeeuwse havenondernemer Martin Verbrugge van wegtransportbedrijf Verbrugge International zag zijn vermogen licht stijgen (6,7%) naar 160 miljoen euro. Het kon niet voorkomen dat hij op de ranglijst een tiental posities daalde. Dit jaar sloot hij een langjarige overeenkomst met DHG voor een terrein van 10 hectare in Vlissingen. Het terrein gaat gebruikt worden voor de op- en overslag van stukgoederen.

399 (362): Hugo en Kees van van de Graaf (baggerbedrijf De Boer & Dutch Dredging) zagen hun vermogen niet groeien. Het bleef met 155 miljoen euro desalniettemin omvangrijk.

Belang in A2B-Online

400 (410): De transportinvesteerders Thierry en Patrick van ‘t Hoff hielden aan hun beleggingen 10% meer over. De rijkdom van het tweetal kwam daarmee uit op 155 miljoen euro. De broers investeren vanuit Van Uden, een bedrijf dat 175 jaar geleden startte als een bevrachter in de binnenvaart. Quote meldt dat de broers in 2022 een belang namen in logistiek dienstverlener A2B-online.

404 (383): Albert van Ommen van de Euro-Rijn Groep liep geen financiële averij op in het jaar. Zijn vermogen nam met enkele procenten toe naar 155 miljoen euro. Het concern investeerde in 2022 voor 20 miljoen in onder meer distributiecentra, meldt Quote.

411 (360): Sloopkoning Wim Beelen deed het niet zo goed sinds hij het Amsterdamse ADM-terrein kocht. Zijn vermogen slonk 3,2% naar 150 miljoen euro. De oorzaak van de daling wordt toegeschreven aan de ontwikkeling van het ADM-terrein waar straks aan superjachten moet gaan worden gewerkt.

427 (421): Jan Valkier (rederij Anthony Veder en ook voorzitter van de KVNR) zag het familievermogen wederom toenemen. Dit keer met ruim 7% naar 150 miljoen euro.

429 (399): De Brabantse logistieke ondernemer Wil Versteijnen pakte vorig jaar ook weer winst. Zijn vermogen van 150 miljoen euro dankt hij mede aan de recente verkoop van GVT aan het Franse ID Logistics. Hij focust zich tegenwoordig op zijn mooie verzameling binnenvaartterminals.

446 (471): Simon Frederiks steeg ook fors in de Quote 500. Hij dankt zijn  omvangrijk vermogen (140 miljoen euro) onder meer aan de verkoop van wegvervoerder HSF Logistics aan het Deense DFDS. 

Moederbedrijf verkocht

451 (435): Toon Meeuws verkocht het moederbedrijf Meeuws Transport, maar is met Den Hartog & Bikker nog steeds actief in het wegtransport. Zijn vermogen kwam met een klein plusje uit op 140 miljoen euro. 

466 (434): Bert & Jan Lagendijk (rederij LBH) wisten in het maritieme bulktransport vorig jaar financieel geen vooruitgang te boeken. Het vermogen bleef steken op 135 miljoen euro. Volgend jaar beter. 

475 (469): De Amsterdammer Frits Dix (NMT Shipping) zakte iets weg. Hij kon alsnog enkele procenten bijschrijven en was goed voor 130 miljoen euro. Zijn laatste aandelen (33,3%)  in zijn bedrijf verkocht hij begin van dit jaar. 

Zilvervloot blijft varen voor de allerrijkste transportondernemers in de nieuwe Quote 500 | NT

Zilvervloot blijft varen voor de allerrijkste transportondernemers in de nieuwe Quote 500

gezamenlijk vermogen 14 miljard euro

De logistieke sector is met 33 noteringen goed vertegenwoordigd in de Quote 500, de jaarlijkse ranglijst van de rijkste Nederlanders. De allerrijkste transportondernemers zijn samen goed voor bijna 14 miljard euro, vergelijkbaar met vorig jaar.

Foto: NT

12 (plek 13 in 2022): Promotie voor de hoogst genoteerde transport(-gerelateerde) ondernemer: John Fentener van Vlissingen. De grootaandeelhouder van SHV, dat onder meer hijskampioen Mammoet in zijn portefeuille heeft, stijgt een plaatsje in de ranglijst. Zijn vermogen wordt door Quote geschat op 2,4 miljard.

18 (21): Wim van der Leegte, ceo van de VDL Group, staat hoog in de ranking. VDL maakt en levert zo’n beetje alles voor de transportsector op wielen, variërend van touringcars tot automated guided vehicles voor containerterminals. VDL produceert ook scrubbers voor de scheepvaart. Quote schat het vermogen van Van der Leegte in op 2 miljard euro. De vraag is of hij die plek vast kan houden nu het rommelt bij VDL. Ondanks de recordomzet in 2022, zou de onderneming zoeken naar toekomstperspectief. Quote weet te melden dat ploegendiensten worden verkort en dat het personeelsbestand wordt uitgedund.

32 (33): Marcel van Poecke investeert via Tree Energy Solutions (TES) in het Duitse Wilhelmshaven in een terminal voor vloeibare waterstof. Van Poeck wordt ingeschat op 1,6 miljard. Zijn investeringsvehikel Atlas Invest boekte in 2022 een winst van 155 miljoen op een omzet van 1,2 miljard.

Havenbaronnen

88 (84): De broers Ton, Piet en Jaap Koole delen samen de 88ste plek met een geschat vermogen van 560 miljoen euro. Zij doen het al die tijd met de opbrengst van de verkoop van Koole Tanktransport in 2010 aan het Zweedse EQT. Toen hielden ze vast aan een resterende 15%, vijf jaar later leverde dat aandeel nog eens 50 miljoen euro op toen JP Morgan Koole kocht van EQT.

90 (85): Joop en Henk Roodenburg zijn de oprichters van offshore-installatieleverancier Huisman. De broers schreven in 2022 een plus waarbij onder de streep 7 miljoen overbleef. Geschat vermogen: 555 miljoen euro.

108 (106): Kees en Ad Kuijken delen 460 miljoen op plaats 108. De broers verkochten in 2019 het transportbedrijf KLG Eurotrans aan Sinotrans. Het bedrijf bestond toen net 100 jaar. Sindsdien doen ze ‘niks speciaals’, vertellen ze aan Quote.

113 (114): Kommer Damen van Damen Shipyards is goed voor 435 miljoen euro. Het concern klaagde dit jaar de Nederlandse overheid aan vanwege gemiste inkomsten door de boycot van Rusland. De scheepsbouw had meerdere projecten lopen, maar mag dit alles niet leveren.

Verkoop van meerderheidsbelang

125 (136): Dick Burger vindt zichzelf met 400 miljoen terug op plek 125. Burger bouwde het transportbedrijf Buko van zijn vader uit tot zakenimperium Scheybeeck waar nu onder meer Buko Transport en Vos Logistics onder vallen. Burger verkocht het afgelopen jaar meerderheidsbelangen in Buko Infrasupport en Buko Waakt aan een investeringsfonds.

135 (146): Hugo Heerema, verhuurder van drijvende olieraffinaderijen, schreef in 2022 een winst van 30 miljoen euro en komt uit op een vermogen van 380 miljoen. Daarmee stijgt hij 11 plekken in de ranglijst.

152/154: Maarten Koopman (350 miljoen) en Menno Witteveen (350 miljoen) maken hun entree in de Quote 500. De twee zitten achter investeringsfonds DIF, waarmee ze onder meer investeren in infrastructuurprojecten zoals spoorlijnen.

177 (184): Broers Caspar en Bas van Heertum zijn goed voor 305 miljoen euro. Via BAS World (Brabantse Automobiel Service) verkopen zij wereldwijd ‘tientallen vrachtwagens per dag’. De verkoop, het onderhoud en de reparatie van de trucks van Volvo en Renault zorgde in 2022 voor een winst van 34 miljoen bij de moedermaatschappij.

Omzet door grens van 2 miljard

180 (203): Marco en Ewald Raben van de Raben Group hebben een vermogen van 305 miljoen euro. In 2022 ging de omzet van het transportbedrijf voor het eerst door de grens van 2 miljard euro.

184 (169): Henk Groeneveld noteert dit jaar 300 miljoen euro. De Groeneveld Groep is een toeleverancier van de transportsector. De groep is ondertussen sinds 2017 eigendom van het Amerikaanse Timken.

226 (199): Edward Heerema zwaaide vorig jaar af als de baas van offshore-bedrijf Allseas. Zijn vermogen staat volgens Quote op 255 miljoen euro.

230 (262): Rob Tromp van Caru Containers verkoopt jaarlijks meer dan 125.000 zeecontainers. Dankzij de coronacrisis, congestie en de daarmee toegenomen vraag naar containers kwam Tromp in de ranglijst van Quote terecht. Afgelopen jaar verkocht hij vooral in Amerika containers. Geschat vermogen: 255 miljoen euro.

309 (327): Franz Bontrup, onder meer actief in de grondstoffenopslag in de Amsterdamse haven, zag het familievermogen toenemen met zo’n 17% naar 200 miljoen euro. Zijn zoons Peter en Bram staan ondertussen aan het hoofd van het imperium.

316 (290): De tankvervoerders Harry en Arjen Schenk (Schenk Transport) waren ook goed voor 200 miljoen euro. Zij verkochten het bedrijf in 2021 aan private equity onderneming Argos Wityu.

‘Het beste jaar ooit’

322 (374): Pieter den Hartogh van de gelijknamige wegvervoerder maakte een aardige sprong in de Quote 500. Het bedrijf gaat als een tierelier en Pieter zag daardoor het familiekapitaal met 30% toenemen naar 195 miljoen euro. 2021 is de boeken ingegaan als ‘het beste jaar ooit’. De tankcontainers hadden een glansrol in televisieserie Mocro Maffia.

330 (316): Wegvervoerder Wolter Koops kwam uit op een vermogen van 190 miljoen euro, een klein plusje van 5,6% voor deze grote wegtransporteur.

335 (371): Laat Rob van Weelde van Weelde Shipping maar varen. Zijn schatkist herbergt nu 185 miljoen euro, 20% meer dan in de eerdere editie. Met een vloot van 20 schepen vervoert Van Weelde Shipping Group droge bulk zoals suiker, graan, erts en kolen.

354 (336): Freddy en Jogé Nijhof (wegvervoerder Nijhof Wassink) was het afgelopen jaar een jaar van stilstand. Het gezamenlijk spaarbankboekje bleef nagenoeg gelijk met een totaal van 175 miljoen euro (+2,9%).

397 (386): De Zeeuwse havenondernemer Martin Verbrugge van wegtransportbedrijf Verbrugge International zag zijn vermogen licht stijgen (6,7%) naar 160 miljoen euro. Het kon niet voorkomen dat hij op de ranglijst een tiental posities daalde. Dit jaar sloot hij een langjarige overeenkomst met DHG voor een terrein van 10 hectare in Vlissingen. Het terrein gaat gebruikt worden voor de op- en overslag van stukgoederen.

399 (362): Hugo en Kees van van de Graaf (baggerbedrijf De Boer & Dutch Dredging) zagen hun vermogen niet groeien. Het bleef met 155 miljoen euro desalniettemin omvangrijk.

Belang in A2B-Online

400 (410): De transportinvesteerders Thierry en Patrick van ‘t Hoff hielden aan hun beleggingen 10% meer over. De rijkdom van het tweetal kwam daarmee uit op 155 miljoen euro. De broers investeren vanuit Van Uden, een bedrijf dat 175 jaar geleden startte als een bevrachter in de binnenvaart. Quote meldt dat de broers in 2022 een belang namen in logistiek dienstverlener A2B-online.

404 (383): Albert van Ommen van de Euro-Rijn Groep liep geen financiële averij op in het jaar. Zijn vermogen nam met enkele procenten toe naar 155 miljoen euro. Het concern investeerde in 2022 voor 20 miljoen in onder meer distributiecentra, meldt Quote.

411 (360): Sloopkoning Wim Beelen deed het niet zo goed sinds hij het Amsterdamse ADM-terrein kocht. Zijn vermogen slonk 3,2% naar 150 miljoen euro. De oorzaak van de daling wordt toegeschreven aan de ontwikkeling van het ADM-terrein waar straks aan superjachten moet gaan worden gewerkt.

427 (421): Jan Valkier (rederij Anthony Veder en ook voorzitter van de KVNR) zag het familievermogen wederom toenemen. Dit keer met ruim 7% naar 150 miljoen euro.

429 (399): De Brabantse logistieke ondernemer Wil Versteijnen pakte vorig jaar ook weer winst. Zijn vermogen van 150 miljoen euro dankt hij mede aan de recente verkoop van GVT aan het Franse ID Logistics. Hij focust zich tegenwoordig op zijn mooie verzameling binnenvaartterminals.

446 (471): Simon Frederiks steeg ook fors in de Quote 500. Hij dankt zijn  omvangrijk vermogen (140 miljoen euro) onder meer aan de verkoop van wegvervoerder HSF Logistics aan het Deense DFDS. 

Moederbedrijf verkocht

451 (435): Toon Meeuws verkocht het moederbedrijf Meeuws Transport, maar is met Den Hartog & Bikker nog steeds actief in het wegtransport. Zijn vermogen kwam met een klein plusje uit op 140 miljoen euro. 

466 (434): Bert & Jan Lagendijk (rederij LBH) wisten in het maritieme bulktransport vorig jaar financieel geen vooruitgang te boeken. Het vermogen bleef steken op 135 miljoen euro. Volgend jaar beter. 

475 (469): De Amsterdammer Frits Dix (NMT Shipping) zakte iets weg. Hij kon alsnog enkele procenten bijschrijven en was goed voor 130 miljoen euro. Zijn laatste aandelen (33,3%)  in zijn bedrijf verkocht hij begin van dit jaar.