Dat blijkt uit het jaarverslag van het bedrijf, dat de omzet over 2022 met 13% zag stijgen naar 408 miljoen euro. Het bedrijfresultaat (ebit) kwam uit op 4 miljoen euro. Onder de streep bleef een nettowinst over van net iets meer dan 1 miljoen euro. In 2021 was dat nog 87.000 euro.
De zwarte cijfers heeft het bedrijf vooral te danken aan de divisie ‘Solutions’, waar onder meer de activiteiten op het gebied van warehousing en distributie in de Benelux onder vallen. De omzet van deze tak kwam uit op 194 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat bedroeg 5,1 miljoen.
Zorgenkindje blijft het internationale transport, waar een negatieve ebit van 1,1 miljoen de boeken in ging. In een toelichting wijst de directie als oorzaak van het verlies op het personeelstekort en hogere kosten door onder meer de stijgende dieselprijzen en het EU Mobility Package. Ook verstoringen in de toeleveringsketens van de automobielsector en verplaatsing van de productie in de petrochemische industrie speelden Vos Logistics parten.
Spotmarkt
Het lukte het concern daarbij niet om de resultaten recht te trekken via de gestegen tarieven op de spotmarkt. ‘Aangezien het merendeel van onze activiteiten wordt uitgevoerd onder langlopende contracten, konden we slechts in beperkte mate profiteren van deze marktomstandigheden.’ Met een omzet van 214 miljoen blijft het internationale transport nog wel het grootste bedrijfsonderdeel van Vos Logistics.
Ondanks een daling als gevolg van hogere investeringen en terugbetalingen van coronasteun bleef de liquiditeitspositie van het bedrijf ‘solide’, stelt de directie in een toelichting. De solvabiliteit nam toe tot ruim 23%. Vos Logistics investeerde 27,5 miljoen euro in vlootvernieuwing, warehousing en digitale transformatie. ‘Naast andere activa kochten we zes elektrische trucks voor de Benelux-distributie, als belangrijke stap richting zero-emissie transport en logistieke diensten.’
Volgens ceo Frank Verhoeven en cfo Ben Vos blijven de hoge inflatie en de aanhoudende oorlog in Oekraïne voor onzekerheid zorgen in 2023. ‘Onze focus zal liggen op de uitbreiding van de activiteiten binnen Solutions en een behoudend beleid voor International Transport’, schrijven zij in de toelichting.
Invallen België
Uit het jaarverslag valt verder op te maken dat Vos Logistics nog altijd in gesprek is met het Belgische Arbeidsauditoraat na invallen in het voorjaar van 2020 bij vestigingen in Zeebrugge en Pittem. Destijds werden 89 trucks in beslag genomen op verdenking van sociale dumping. Het is echter nog altijd onduidelijk hoe het Belgische onderzoek en de onderhandelingen met het Arbeidsauditoraat verder zullen gaan, aldus de directie. Vanwege die onzekerheid zegt het bedrijf niet te kunnen inschatten wat de impact van een mogelijke boete zou zijn.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?