Deze zogeheten ‘cargo-only’-vluchten met zogeheten P(assagiers)-freighters zijn door de coronacrisis bijzonder populair geworden bij airlines, die niet beschikken over voldoende of geen vrachtvliegtuigen. Onder meer KLM maakt gebruik van de ontheffing en heeft ook speciale vrachtzakken laten ontwikkelen voor het cargo-vervoer op passagiersstoelen.

De oude ontheffing van de FAA liep deze week af en zal met een half jaar worden verlengd. De Europese luchtvaartautoriteit EASA behoeft niets aan te passen. De Europese uitzondering loopt eerst op 31 december van dit jaar af.

Capaciteitstekort

De FAA schrijft in een toelichting op de verlenging dat de vraag naar passagiersvervoer de laatste tijd weliswaar ‘significant is toegenomen’, maar dat de luchtvrachtcapaciteit op passagiersvliegtuigen nog steeds onder het niveau van voor de coronacrisis ligt. Daarom plakt de dienst nog een half jaartje aan de oorspronkelijke ontheffingstermijn vast in de hoop dat het passagiersverkeer zich dan verder heeft hersteld.