Het containerschip is op zo’n manier ontworpen dat de verblijven van de bemanning en het werkgedeelte van het vaartuig van elkaar zijn gescheiden. Dat zorgt volgens Samsung voor ruimtewinst die ten goede komt aan de laadcapaciteit voor containers, een winst die kan oplopen tot 8%. Verder wordt het schip geschikt om te worden aangedreven door zowel methanol als ammoniak. Het ontwerp is daarom gepresenteerd als ‘Eco Container Ship’.
Ten behoeve van het vervoer van lng onthulde Samsung zijn ontwerp van de ‘3 Cargo Tank LNGC’. Het schip heeft drie tanks in plaats van de gebruikelijk vier, wat volgens de scheepsbouwer onder meer leidt tot lagere onderhoudskosten.
Hoewel de marktomstandigheden dit jaar niet florissant lijken, houden rederijen de hand nog bepaald niet op de knip. Een andere Zuid-Koreaanse scheepsbouwer, HD Hyundai Heavy Industries, meldde maandag een contract in de wacht te hebben gesleept ter waarde van ruim 300 miljoen dollar voor de bouw van vijf containerschepen voor een niet bij naam genoemde Europese rederij.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?