De twee dual-fuel vaartuigen komen naar verwachting tegen het eind van volgend jaar in de vaart op de route tussen Moerdijk en Immingham en zullen daar dan oudere vaartuigen gaan vervangen. De Nederlandse rederij heeft een vloot van zeven containerschepen.
A2B-online, bekend om zijn oranje gekleurde schepen en containers, heeft de twee nieuwe schepen zelf ontworpen in samenwerking met het Hamburgse ingenieursbureau Technolog Services. De bouw op de Sedef Shipyard in Turkije is al begonnen.
95% CO2-besparing
Met behulp van ‘de laatste technieken’ kunnen de CO2-emissies bij de twee schepen tot 95% gereduceerd worden, aldus de rederij, die het niet kan laten om in haar aankondiging te stellen dat ‘oranje het nieuwe groen is’. Batterijen en walstroomfaciliteiten aan boord zullen ervoor zorgen dat de vaartuigen tijdens havenaanlopen en op binnenwateren volledig emissievrij kunnen opereren. Dinant de Jong, ceo van A2B-online, belooft dat de rederij met de nieuwe schepen ‘zal laten zien dat het mogelijk is om vrachtvervoer te combineren met een milieubewuste werkwijze’.
‘De belangrijkste eigenschap’ van de twee nieuwe schepen is volgens de rederij toch wel hun ‘geoptimaliseerde efficiency’. Door het vrachtruim in vergelijking met bestaande vaartuigen van de rederij te vergroten kunnen er meer containers mee terwijl de lengte van de vaartuigen daarvoor niet al te veel vergroot hoeft te worden, aldus het bedrijf.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?