Vijftig chauffeurs gingen op de bon bij de actie in Padborg, vlakbij de Duitse grens. De boete voor onterecht cabinekamperen bedraagt in Denemarken zo’n 1.340 euro voor de chauffeur en 2.680 voor het transportbedrijf. De meeste bekeuringen werden snel betaald, meldt de politie. Van wanbetalers zijn de voertuigen in beslag genomen tot het bedrag voldaan is.
‘Voorafgaand aan de actie waren er meerdere aanwijzingen dat vrachtwagenchauffeurs het bewuste terrein gebruikten voor reguliere wekelijkse rust’, schrijft de politieafdeling van Zuid-Oost-Jutland. ‘Alle chauffeurs waren buitenlands en slechts drie voertuigen waren Deens.’
Europese norm
EU-lidstaten moeten van Brussel ten minste 3% van het aantal door een chauffeur gewerkte dagen controles uitvoeren. Denemarken slaagde daar net als Nederland in 2017-2018 niet in, maar sindsdien hebben de Denen het aantal controles voor wegvervoer flink opgeschroefd.
Volgens de meest recente data uit een rapportage van de Europese Commissie uit april vonden er in de periode 2019-2020 maar liefst 83% meer controles plaats dan in de periode 2017-2018 en voldeed Denemarken aan de Europese eis. Nederland kwam in de periode 2019-2020 niet verder dan een controlepercentage van 1,5%.
In Nederland deelt de ILT boetes uit aan transportbedrijven als chauffeurs hun wekelijkse rust doorbrengen in de cabine. Die boete bedraagt 1500 euro en komt voor rekening van het transportbedrijf.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?