Dat blijkt uit een officiële bekendmaking in het Gemeenteblad. Nieuwe vrachtwagens en bestelbussen op diesel mogen de zone vanaf 2025 niet meer in, voor de bestaande voertuigen is er een overgangsregeling. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er in 2030 geen enkel transportvoertuig op fossiele brandstof meer te vinden is in de Rotterdamse binnenstad.

Zo ziet de overgangsregeling voor de zones eruit. Beeld: Logistiek010

De omvang en de toegangseisen van de zone waren al grotendeels bekend. In het definitieve besluit zijn er wat betreft de omvang op straatniveau nog wijzigingen doorgevoerd. Ook is als wijziging vastgelegd dat marktondernemers op marktdagen sowieso toegang krijgen tot de zones.

Rotterdam is de tweede gemeente die het verkeersbesluit van de zero-emissiezone heeft gepubliceerd. De gemeente Maastricht had vorige week de primeur.

Tekst gaat verder onder afbeelding.

De zero-emissiezone zoals de gemeente Rotterdam hem bepaald heeft. Beeld: Logistiek010

In totaal voeren 15 gemeenten per 1 januari 2025 een emissievrije zone in. Het gaat om Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Assen, Delft, Den Haag, Eindhoven, Gouda, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle.

Den Bosch volgt in maart 2025, Groningen in april, Haarlem in juni en Enschede in juli. Deventer wil de zone ook ergens in 2025 introduceren, maar heeft nog geen exacte datum vastgesteld.

Dordrecht, Ede, Schiphol en Zaanstad voeren hun zero-emissiezone op 1 januari 2026 in, Arnhem (juni) en Alphen aan de Rijn (juli) volgen later dat jaar. In Hilversum en Venlo gaat de zone per 1 januari 2027 gelden en Almere introduceert de ze-zone pas in januari 2028.

Vier jaar van tevoren

Er kunnen nog meer gemeenten met zero-emissiezones bijkomen. Breda, Hoorn, Leeuwarden en Roermond zitten bijvoorbeeld in de onderzoeksfase. Zones in die steden komen er op zijn vroegst in 2028, omdat het besluit minimaal vier jaar van tevoren moet worden aangekondigd. Zeeland heeft als enige provincie geen plannen om zero-emissiezones in te voeren.

Op Rotterdam en Maastricht na moeten de overige gemeenten hun verkeersbesluit nog publiceren. Afgesproken is dat de toegangsregels overal hetzelfde zijn, net als de overgangsregeling en de ontheffingen.

De omvang van de zones varieert. In Amsterdam en Rotterdam is het emissievrije gebied veruit het grootst, ook in vergelijking met andere grote steden als Utrecht en Den Haag. In vrijwel iedere gemeente omvat de zone tenminste de historische binnenstad.