De ferry-, shortsea- en ro/ro-sector heeft een harde dobber aan de nieuwe, strenge normen voor de uitstoot van stikstof en zwavelstof, zodat ze duurdere brandstof moeten gebruiken. Ze rekenen hier (flinke) toeslagen voor, maar of de verladers dat allemaal zullen slikken?
DFDS Seaways verlaagt frequentie naar Schotland
Tegenvallende volumes en hoge brandstofkosten hebben DFDS Seaways doen besluiten om het aantal afvaarten tussen Zeebrugge...
Terminals liggen onder druk
De schaalvergroting op alle vaarroutes zal niet zonder gevolgen blijven voor de terminals. Terminals met een lage product...
Blue Belt-pilotproject begin mei van start
Het shortsea-vervoer tussen Europese havens ondervindt veel meer douanehinder dan het landvervoer in de Europese interne ...
‘Nu geld verdienen’
De Nederlandse tak van Stena Line heeft zijn vloot de afgelopen jaren volledig vernieuwd. Vorige week nam de rederij weer...
De stap van short naar deep
FeederIines uit Groningen werd groot in shortsea. Met de bestelling van zes nieuwe bulkschepen betreedt de rederij de mar...
“Zwavelarme brandstof benadeelt ferryvervoer” (+video)
De invoering van zeer laagzwavelige brandstof (max. 0,1%) per 2015 voor de scheepvaart op de Noordzee leidt tot een ‘...
Vrachtverkeer Dover blijft teruglopen
In de veerhaven van Dover zijn in het eerste kwartaal van dit jaar 522.835 vrachtwagens langs gekomen. Dat is opnieuw een...
Van Uden breidt actieradius uit
De Nederlandse rederij Van Uden Maritime start medio april een ro/ro-dienst naar het Rode Zeegebied, het Midden-Oosten en...
Snelle ropax-schepen voor Stena
De Zweedse ferrymaatschappij Stena Line chartert twee snelle ropax-schepen van Tallink voor de veerdienst tussen Cairnrya...
Nieuwe Stena ferry in Humberdienst (+foto’s)
Stena Line heeft gisteren de nieuwe veerboot Stena Transporter in dienst genomen tussen Hoek van Holland en de Humberhave...