De ferry-, shortsea- en ro/ro-sector heeft een harde dobber aan de nieuwe, strenge normen voor de uitstoot van stikstof en zwavelstof, zodat ze duurdere brandstof moeten gebruiken. Ze rekenen hier (flinke) toeslagen voor, maar of de verladers dat allemaal zullen slikken?
ASA Lines begint shortseadienst Spanje-Italië
ASA Lines is een dienst begonnen tussen de Spaanse haven Tarragona en Vado Ligure in Italië.
De dienst kent twee afvaart...
Flinke overslagstijging havens Nedersaksen
De overslag in de zeehavens van de Duitse deelstaat Nedersaksen is in het eerste halfjaar 11% gestegen tot 24,6 miljoen t...
Twee grote contracten voor DFDS Seaways
DFDS Seaways in Rotterdam heeft met twee van zijn grootste klanten nieuwe contracten afgesloten met een totale waarde van...
Proefproject Blue Belt wellicht permanent
Blue Belt, het proefproject om het shortseaverkeer langs de Europese kusten te bevrijden van douaneformaliteiten, krijgt ...
Shortsea ro/ro-verkeer groeit sterk in Spanje
In de periode 2009-2011 is het shortsea ro/ro-verkeer in Spanje met 14,5% gegroeid tot 8,2 miljoen ton in 2011. Er was we...
Stena Line koopt helft van Scandlines
Scandlines GmbH verkoopt zijn Baltische ro/ro-diensten en het aandeel in de veerdienst tussen Duitsland en Zweden aan Ste...
Roro-rollen omgedraaid
Rotterdam is de afgelopen tien jaar uitgegroeid tot marktleider in de Benelux in het vervoer per schip van rollende, ofwe...
Tijd van de wrakken is voorbij
Het vervoer van tweedehands auto’s en trucks is een verrassend grote niche in het maritieme roro-vervoer. Met nieuwe re...
Friet met de boot naar Spanje
Versproducten gaan sinds kort met koeltrailers over zee van West-Europa naar de Iberische markt.
Daarmee wordt veel wegve...
‘Morele plicht om politiek bij te staan’
Zoals elke rederij bereidt ook Wallenius Wilhelmsen Logistics (WWL) zich voor op de invoering van de strengere zwavelnorm...