De ferry-, shortsea- en ro/ro-sector heeft een harde dobber aan de nieuwe, strenge normen voor de uitstoot van stikstof en zwavelstof, zodat ze duurdere brandstof moeten gebruiken. Ze rekenen hier (flinke) toeslagen voor, maar of de verladers dat allemaal zullen slikken?
Dagelijkse race naar de Humber
Elke avond varen schepen van ‘de grote vier’ in het ferryvervoer naar Engeland vrijwel gelijktijdig de Rotterdamse ha...
‘Een gemiste kans’
Aan het bestaan van het Nederlandse Voorlichtingsbureau Shortsea Shipping kwam eind vorig jaar een einde. Op Europees niv...
Lichte groei voor car carriers
De deepsea ro/ro carriers voelen net als de ferry’s de impact van de crisis in Europa, maar ze richten zich ook op nieu...
Consolidatie in ferrysector
Nu de ferrysector een vierde crisisjaar ingaat, wordt duidelijk dat er een nieuwe consolidatiebeweging is ingezet.
De cri...
DFDS tevreden ondanks lagere winst
DFDS heeft in het eerste kwartaal iets meer omzet weten te boeken, maar hield daar uiteindelijk minder aan over. Vooral h...
Deze week in de krant: Dossier Ferry, ro/ro en shortsea
Het thema Ferry, ro/ro en shortsea is terecht een klassieker in onze jaarlijkse dossierlijst. We staan vaak stil bij de k...
Groter schip Samskip
Samskip Multimodal heeft op de dienst tussen Rotterdam en Hull de ‘Veritas H’ van 340 teu door de ‘Henrike Schepers...
Brussel: staatssteun aan ferry naar Corsica onwettig
De Europese Commissie wil dat de SNCM, de ferryrederij die een dienst onderhoudt tussen Marseille en Corsica, 220 miljoen...
Scandlines boekt recordresultaat
Ferryrederij Scandlines behaalde vorig jaar een resultaat voor rente, belastingen en afschrijvingen van 193 miljoen euro....
2013 wordt ‘recordjaar’ voor lijnvaart
Ondanks het feit dat heel wat rederijen nu met scheepswerven onderhandelen om de oplevering van nieuwe tonnage uit te ste...