Omzet en winst implodeert bij DSV over boekjaar 2023

Inkomsten dalen met 10 miljard

DSV verloor vorig jaar bijna een derde van zijn omzet door de dalende marktvraag en lagere tarieven in de zee- en luchtvrachtexpeditie. Dat blijkt uit de voorlopige jaarcijfers van de Deense expeditiegigant.

Wegvervoer en contractlogistiek leverden DSV een winst van amper 362 miljoen euro op. Foto: Trygve Finkelsen, Shutterstock

De inkomsten daalden daarin van 31,6 miljard euro naar 20,2 miljard euro, terwijl het resultaat voor belastingen en rente (ebit) met een miljard euro slonk naar 2,4 miljard euro. Daarvan was nog steeds ruim twee miljard euro voor rekening van de containervaart en luchtvrachtactiviteiten. Wegvervoer en contractlogistiek leverden de Deense transportmultinational een bescheiden bedrijfswinst van amper 362 miljoen euro op.

DSV voorziet voor in de winstprognose voor het lopende jaar een verdere druk op de vraag en tarieven in de mondiale logistiek. Daardoor wordt uitgegaan van een verdere afname van het ebit naar een bandbreedte van 2 miljard tot 2,28 miljard euro. De expediteur verwacht daarbij een groei in de markt van zee-en luchtvracht van 3 tot 4% vergeleken met 2023, terwijl voor de divisie Road een ‘stagnerende tot zwakke groei’ wordt voorzien. In de contractlogistiek wordt dit jaar uitgegaan van een continuering van de hoge groeipercentage uit 2023.

Buffers opbouwen

Wat betreft de huidige crisis aan de Rode Zee en het mijden van de Suezkanaal door de meeste containerrederijen, acht de nieuwe DSV-topman Jens Lund de gevolgen voor de mondiale logistiek beperkt. Hij wijst erop dat de meeste verladers sinds de coronacrisis ‘gewend zijn geraakt’ aan verstoringen in de aan-en afvoer van zeecontainers. De lange reistijd van de schepen en extra kosten via Kaap de Goede Hoop kunnen ladingsaanbieders allereerst opvangen via het opbouwen van grotere buffervoorraden. Voor alternatieven, zoals luchtvracht, ziet hij in de aanvragen nauwelijks iets terug. De Houthi-aanvallen zal dan ook de vraag naar opslag de komende tijd stimuleren, verwacht hij. Daarnaast ziet hij wel een kleine verplaatsing van zeecontainers uit China via de haven van Damman (Saoedi-Arabië) aan de Perzische Golf. Van daaruit gaan de containers over land naar de Saoedische zeehavens aan de Rode Zee, even ten zuiden van het Suezkanaal.   

Afscheid topman Andersen

De presentatie van de voorlopige jaarcijfers was ook het laatste wapenfeit van vertrekkende topman Jens Bjørn Andersen, die na zestien jaar afscheid nam van DSV. Andersen was architect achter de grote groei van de kleine Deense expediteur naar de top 5 in de wereld. Zo was hij onder meer verantwoordelijk voor de grote overnames van UTi, Panalpina en Agility. Of zijn opvolger dit nog kan overtreffen door de mogelijke acquisitie van DB Schenker, moet dit jaar blijken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Omzet en winst implodeert bij DSV over boekjaar 2023 | NT

Omzet en winst implodeert bij DSV over boekjaar 2023

Inkomsten dalen met 10 miljard

DSV verloor vorig jaar bijna een derde van zijn omzet door de dalende marktvraag en lagere tarieven in de zee- en luchtvrachtexpeditie. Dat blijkt uit de voorlopige jaarcijfers van de Deense expeditiegigant.

Wegvervoer en contractlogistiek leverden DSV een winst van amper 362 miljoen euro op. Foto: Trygve Finkelsen, Shutterstock

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu