Ze klagen over een te hoge werkdruk bij de afhandeling van de vrachtvluchten op Schiphol. Daarnaast zijn grote zorgen over de veiligheid. Eerder heeft vakbond FNV vergelijkbare klachten vernomen van hun leden binnen de vrachtafhandeling.

De afhandeling van vracht is tijdens de coronacrisis sterk toegenomen op Schiphol en veel van de vrachtafhandelaars melden al enige tijd topdrukte en is er nauwelijks nog capaciteit om de recordvolumes op tijd af te wikkelen. Dat heeft gevolgen voor de werkdruk bij het personeel. Waar vroeger een medewerker ‘een paar uur voor had, moet dat nu in een half uurtje gebeuren’, klaagt een medewerker tegenover NH Nieuws. Het inhuren van tijdelijk personeel, vaak buitenlanders is met het oog op de veiligheid en de taalbarrières geen goede oplossing gebleken.

Sector-cao

Vakbond FNV pleit al enige tijd voor een sector-cao voor de gehele vrachtafhandeling. ‘Zodat werkgevers niet meer met elkaar concurreren over arbeidskosten, maar op basis van kwaliteit’, aldus FNV-bestuurder Birte Nelen. Daarnaast wil de bond af van het grote aantal afhandelaars op Schiphol.

Of dat zomaar kan is de vraag. Het wachten is bijvoorbeeld op de resultaten van een onderzoek dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft laten uitvoeren naar de invoering van sociale vestigingseisen voor bedrijven op Schiphol. Dat rapport is al voor dit voorjaar toegezegd, maar is nog steeds niet naar de Tweede Kamer gestuurd.

Frankfurt Airport

Volgens directeur Maarten van As van luchtvrachtkoepel ACN is het aantal afhandelaars op Schiphol niet het grote probleem, maar het grote personeelstekort bij de luchtvracht. Hij verwijst naar Frankfurt Airport, waar er veel minder afhandelaars actief zijn, maar de luchthaven kampt met dezelfde problemen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding