De Luchtvrachtmonitor wordt jaarlijks opgesteld in opdracht van branchevereniging Air Cargo Netherlands en monitort de toegevoegde waarde van luchtvracht voor de Nederlandse economie en de werkgelegenheid van de luchtvrachtsector. In deze editie worden de CBS cijfers 2019 geanalyseerd. Dit was een zwaar jaar voor de luchtvracht door een groeiend aantal internationale sancties, maar ook omdat de vraag naar slots op Schiphol groter was dan het aanbod en vrachtpartijen geregeld moesten uitwijken naar andere vliegvelden.

Sanctiemaatregelen

Met Floris de Haan van het Erasmus Centre for Urban, Port en Transport Economics kijken we naar de methodiek en uitkomsten van de monitor. Wat zien we en wat kunnen we hier van leren voor de (nabije) toekomst? Hebben de sanctiemaatregelen en het tekort aan slots gevolgen gehad voor de toegevoegde waarde van luchtvracht?

Met Niall van der Wouw, Chief Airfreight Officer van Xeneta, bespreken we wat er op dit moment gebeurt in de sector. Hoe zien de beladinggraden eruit en wat zijn op dit moment de effecten van de coronacrisis en van de oorlog in de Oekraïne. Dit bespreken we ook met Rico Luman van ING waarbij we kijken naar het bredere plaatje: hoe reageren maakindustrieën op de huidige ontwikkelingen en wat kunnen gevolgen zijn voor de luchtvrachtsector?

Met Maarten van As, managing director van ACN, kijken we wat deze ‘industry-outlook’ betekent voor de lobby die ACN voert voor voldoende ruimte voor luchtvracht in Nederland.

Het duurt ongeveer 45-60 minuten, deelname is kosteloos. Registeren kan via het aanmeldformulier.