Dat laatste resulteerde in minder beschikbare vliegtuigen en het annuleren van vluchten. Daardoor moest KLM flink de beurs trekken (50 miljoen euro) om reizigers te compenseren, heet het. Behalve deze schadepost daalden de vrachtinkomsten over het eerste kwartaal met 157 miljoen euro naar 562 miljoen euro.
Air France-KLM wijt die laatste afname bij de vrachtdivisie onder meer aan het feit dat het ‘onvoldoende’ kon inspelen op de gestegen vraag naar vrachtvluchten tussen het Verre Oosten en Europa door het grotere aanbod uit China aan e-commerce en de verstoringen in de Rode Zee. Het gebrek aan voldoende vrachtcapaciteit op die grote luchtvrachtmarkt geeft de luchtvaartgroep als verklaring. Zo worden de zes vrachtvliegtuigen van de AF KLM hoofdzakelijk ingezet om bloemen vanuit Zuid-Amerika en Afrika naar Europa te vliegen.
Load-restricties
De beschikbare vrachtcapaciteit op de passagiersvliegtuigen van AF KLM tussen Verre-Oosten en Europa had verder te maken met zogeheten load-restricties, stelt de luchtvaartgroep. Sinds de Russische inval in Oekraine mogen Europese luchtvaartmaatschappijen niet langer gebruikmaken van het Russische luchtruim waardoor ze moeten omvliegen en meer brandstof moeten meenemen. Daardoor kunnen de passagiersvliegtuigen afhankelijk van het vliegtuigtype en bestemming zo’n 10% minder vracht laden per vlucht.
27% lagere tarieven
Uit de kwartaal-en vervoerscijfers over het eerste kwartaal blijkt dat Air France -KLM Cargo ondanks de genoemde beperkingen in capaciteit en restricties toch meer vracht (+4% naar 217.000 ton) wist te vervoeren dit voorjaar dan in de eerste drie maanden van vorig jaar. Het grote probleem bij de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie, is dan ook niet de beschikbare vrachtruimte, maar eerder de lage luchtvrachttarieven en daarmee de winstgevendheid van de vrachtactiviteiten. Zo daalde de gemiddelde opbrengst per beschikbare tonkilometer vracht met maar liefst 27% over het eerste kwartaal van dit jaar.
Daarnaast nam de vrachtcapaciteit (op passagiersvliegtuigen) nog steeds toe en wel met 5% over het eerste kwartaal. Dat resulteerde in een verdere daling van beladingsgraad op de vrachtvloot van AF KLM met een halve procentpunt naar 47%. De verklaring voor dat laatste is vrij simpel, aldus analisten: de extra vrachtruimte op de passagiersvliegtuigen van AF KLM wordt grotendeels ingezet op bestemmingen waar nauwelijks vrachtaanbod is.
Meer omzet
Ondanks het forse verlies wist Air France-KLM de totale omzet in het eerste kwartaal nog wel te verhogen, met ruim 5% tot meer dan 6,6 miljard euro. Dat had vooral te maken met het groeiend aantal verkochte passagiersstoelen. Dat steeg met met iets meer dan 6% naar bijna 21 miljoen euro, blijkt uit de kwartaalcijfers.
Air France-KLM boekte over heel 2023 nog een recordwinst van 934 miljoen euro. Het laatste kwartaal van dat boekjaar was wel al verlieslatend.