Rijbewijs B niet langer voldoende voor elektrische bestelbus boven 3500 kilo

vrijstelling loopt af

Wie een flinke elektrische bestelbus koopt na 1 oktober, mag er niet mee rijden als het voertuiggewicht en de maximale lading samen meer dan 3500 kilo bedragen. De vrijstelling loopt af, en er is niets geregeld voor wie al zo’n zware bus heeft.

Foto: Renault

Ze zijn stil, schoon én zwaar. Elektrische bestelbussen zijn door het accupakket al snel 400 kilo zwaarder dan de benzinevariant. En daar is de wetgeving op afgestemd. Zondag loopt een tijdelijke regeling af waardoor je met rijbewijs B in elektrische bestelbussen tot maximaal 4250 kilo – zonder tachograafverplichting – mag rijden.

Wel geldt een snelheidsbegrenzing van 90 km/u voor het voertuig. Het is bovendien niet toegestaan zonder rijbewijs C in het buitenland te rijden met de elektrische bestelauto of om een aanhanger te trekken.

Wie al een zware elektrische bestelbus heeft, mag er tot eind dit jaar in rijden en daarna ook niet meer. Dan gaat de politie handhaven. Daardoor moeten transporteurs mensen met een vrachtwagenrijbewijs op de bestelbus zetten.

Rijbewijs B niet langer voldoende voor elektrische bestelbus boven 3500 kilo | NT

Rijbewijs B niet langer voldoende voor elektrische bestelbus boven 3500 kilo

vrijstelling loopt af

Wie een flinke elektrische bestelbus koopt na 1 oktober, mag er niet mee rijden als het voertuiggewicht en de maximale lading samen meer dan 3500 kilo bedragen. De vrijstelling loopt af, en er is niets geregeld voor wie al zo’n zware bus heeft.

Foto: Renault

Ze zijn stil, schoon én zwaar. Elektrische bestelbussen zijn door het accupakket al snel 400 kilo zwaarder dan de benzinevariant. En daar is de wetgeving op afgestemd. Zondag loopt een tijdelijke regeling af waardoor je met rijbewijs B in elektrische bestelbussen tot maximaal 4250 kilo – zonder tachograafverplichting – mag rijden.

Wel geldt een snelheidsbegrenzing van 90 km/u voor het voertuig. Het is bovendien niet toegestaan zonder rijbewijs C in het buitenland te rijden met de elektrische bestelauto of om een aanhanger te trekken.

Wie al een zware elektrische bestelbus heeft, mag er tot eind dit jaar in rijden en daarna ook niet meer. Dan gaat de politie handhaven. Daardoor moeten transporteurs mensen met een vrachtwagenrijbewijs op de bestelbus zetten.