Zonder C-rijbewijs kunnen bestuurders normaal gesproken rijden in voertuigen tot 3,5 ton, maar elektrische voertuigen zijn over het algemeen zwaarder vanwege de batterijpakketten. Wetgeving voor de vrijstelling is in de maak, maar die laat volgens TLN op zich wachten. Aanvankelijk had er op 1 januari 2023 een wet voor de vrijstelling moeten liggen, die datum bleek niet haalbaar. De afspraak is nu dat de politie en ILT niet handhaven tot het einde van dit jaar.

‘TLN stelt zich op het standpunt dat bedrijven die hoge investeringen doen en voorop lopen in de keuzes voor zero-emissievoertuigen, geen nadeel mogen ondervinden van de uitgestelde regelgeving. TLN vindt daarom dat de overheid haast moet maken met de nieuwe wetgeving’, schrijft de organisatie.

Medio 2024

Volgens TLN komt er op z’n vroegst medio 2024 een wet waarin de vrijstelling is vastgelegd. Dat zou betekenen dat chauffeurs vanaf 1 januari niet meer in een zware elektrische bestelbus kunnen rijden. Voor de bestelbussen boven de 3,5 ton is vanaf dat moment bovendien een tachograaf verplicht. Een ander pijnpunt voor TLN is dat de regeling alleen geldt voor voertuigen die voor 1 oktober 2023 geregistreerd zijn.

‘Voor de tussenliggende tijd wil TLN dat zowel de datum voor de registratie van voertuigen (1 oktober 2023) als die voor het niet handhaven op rijbewijs C (1 januari 2024) worden verlengd tot het moment dat de nieuwe wetgeving er is.’

Eind augustus is er een vervolgoverleg tussen TLN, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, RDW en andere brancheorganisaties.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement