Rechter legt transporteur die Filipijnse truckers uitbuitte dwangsom van 200.000 euro op

'Schrijnende situatie'

Transportbedrijf Trucksbanden Koning (TBK) is door de rechtbank van Overijssel veroordeeld tot een maximale dwangsom van 200.000 euro als het blijft weigeren om achterstallig salaris uit te keren aan buitenlandse werknemers.

Archieffoto van een vrachwagenchauffeur die op een parkeerplaats langs de snelweg zijn maaltijd bereidt. In een bak onder de aanhanger heeft hij zijn eten en keukentje. Foto: ANP/ Hollandse Hoogte/ Flip Franssen

De zaak werd aangespannen door FNV, die financiële stukken wil inzien omdat TBK zijn buitenlandse chauffeurs niet volgens de Nederlandse cao zou betalen. FNV kwam de zaak op het spoor via zijn stichting VNB bij een inspectieronde op parkeerplaatsen.

Volgens de stichting had TBK uit Deventer zo’n vijftig Filipijnse vrachtwagenchauffeurs in dienst, die deels ingeschreven stonden bij een vestiging in Polen. Ze werkten in Nederland, maar kregen bijvoorbeeld geen verblijfskosten vergoed. Ook leefden ze soms maandenlang in hun vrachtwagen.

‘Ze kwamen één keer per week naar de standplaats om te douchen en om hun kleding te wassen’, zei Richard Vervoorn, projectleider bij FNV, eerder over de zaak. ‘Er was echt sprake van een schrijnende situatie.’

Financiële stukken

De rechter oordeelde in oktober 2023 dat TBK deze chauffeurs alsnog juist moet betalen, wat volgens VNB zou uitkomen op nabetalingen van 600.000 tot 800.000 euro in totaal. Daarnaast moet TBK ‘bepaalde financiële stukken verstrekken aan FNV van alle werknemers die bij haar in dienst zijn geweest’, inclusief de werknemers van de Poolse vestiging.

Als TBK dat niet zou doen, moest het bedrijf een dwangsom van 1.000 euro per dag betalen tot een maximum van 50.000 euro. De transporteur stuurde gegevens van zeven werknemers naar VNB, maar deze waren volgens de stichting niet compleet.

VNB maakte daaruit op dat de dwangsom van 50.000 euro ‘onvoldoende prikkel tot naleving’ vormde en eiste een verhoging van de dwangsom naar 10.000 euro per dag met een maximum van 500.000 euro.

‘Nul euro’

‘Het zijn grotendeels leugens. Van de berichten in het nieuws klopt 99 procent niet’, citeert RTV Oost de eigenaren van TBK. Volgens hen nadert het bedrijf zijn faillissement en hebben ze nog ‘nul euro’.

De rechter besloot de dwangsom desondanks te verhogen naar 2.500 euro per dag dat TBK niet met geld over de brug komt, met een maximum van 200.000 euro.

Rechter legt transporteur die Filipijnse truckers uitbuitte dwangsom van 200.000 euro op | NT

Rechter legt transporteur die Filipijnse truckers uitbuitte dwangsom van 200.000 euro op

'Schrijnende situatie'

Transportbedrijf Trucksbanden Koning (TBK) is door de rechtbank van Overijssel veroordeeld tot een maximale dwangsom van 200.000 euro als het blijft weigeren om achterstallig salaris uit te keren aan buitenlandse werknemers.

Archieffoto van een vrachwagenchauffeur die op een parkeerplaats langs de snelweg zijn maaltijd bereidt. In een bak onder de aanhanger heeft hij zijn eten en keukentje. Foto: ANP/ Hollandse Hoogte/ Flip Franssen

De zaak werd aangespannen door FNV, die financiële stukken wil inzien omdat TBK zijn buitenlandse chauffeurs niet volgens de Nederlandse cao zou betalen. FNV kwam de zaak op het spoor via zijn stichting VNB bij een inspectieronde op parkeerplaatsen.

Volgens de stichting had TBK uit Deventer zo’n vijftig Filipijnse vrachtwagenchauffeurs in dienst, die deels ingeschreven stonden bij een vestiging in Polen. Ze werkten in Nederland, maar kregen bijvoorbeeld geen verblijfskosten vergoed. Ook leefden ze soms maandenlang in hun vrachtwagen.

‘Ze kwamen één keer per week naar de standplaats om te douchen en om hun kleding te wassen’, zei Richard Vervoorn, projectleider bij FNV, eerder over de zaak. ‘Er was echt sprake van een schrijnende situatie.’

Financiële stukken

De rechter oordeelde in oktober 2023 dat TBK deze chauffeurs alsnog juist moet betalen, wat volgens VNB zou uitkomen op nabetalingen van 600.000 tot 800.000 euro in totaal. Daarnaast moet TBK ‘bepaalde financiële stukken verstrekken aan FNV van alle werknemers die bij haar in dienst zijn geweest’, inclusief de werknemers van de Poolse vestiging.

Als TBK dat niet zou doen, moest het bedrijf een dwangsom van 1.000 euro per dag betalen tot een maximum van 50.000 euro. De transporteur stuurde gegevens van zeven werknemers naar VNB, maar deze waren volgens de stichting niet compleet.

VNB maakte daaruit op dat de dwangsom van 50.000 euro ‘onvoldoende prikkel tot naleving’ vormde en eiste een verhoging van de dwangsom naar 10.000 euro per dag met een maximum van 500.000 euro.

‘Nul euro’

‘Het zijn grotendeels leugens. Van de berichten in het nieuws klopt 99 procent niet’, citeert RTV Oost de eigenaren van TBK. Volgens hen nadert het bedrijf zijn faillissement en hebben ze nog ‘nul euro’.

De rechter besloot de dwangsom desondanks te verhogen naar 2.500 euro per dag dat TBK niet met geld over de brug komt, met een maximum van 200.000 euro.