Fremantle Highway mag nog niet naar Chinese werf, Koole verliest kort geding

doorverwezen naar bestuursrechter

Het bedrijf KMS (een dochterbedrijf van Koole) heeft een kort geding tegen de Inspectie Leefomgeving en Transport over het vervoer van de Fremantle Highway naar China verloren. De eigenaar van het uitgebrande autoschip wilde via de kortgedingrechter alsnog toestemming krijgen om het schip naar het land te brengen. De rechter vindt zichzelf echter niet bevoegd om in de zaak te beslissen.

De Fremantle Highway was onlangs na twee dagen varen vanuit de Groningse Eemshaven in Rotterdam aangekomen, bijna twee maanden nadat op het vrachtschip brand uitbrak. Het schip werd naar Damen Shiprepair in de Botlek gebracht waar het gedeeltelijk ontmanteld wordt om reparatiewerkzaamheden uit te kunnen voeren. Foto: ANP/ Hollandse Hoogte/ MediaTV

KMS uit Vijfhuizen kocht het schip afgelopen najaar, nadat het in juli boven de Waddenzee in brand was gevlogen, met ruim 3700 autoā€™s aan boord. Het maritieme servicebedrijf wil het uitgebrande schip in China laten herstellen bij scheepswerf Qingshan, en vervolgens doorverkopen aan hetzelfde bedrijf. Die zou het na ongeveer acht maanden weer als autoschip in de vaart willen nemen. In China zitten ze te springen om ā€˜car carriersā€™, om de populaire elektrische autoā€™s uit het land naar de wereldmarkt brengen.

Afval

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wil echter geen toestemming geven voor overbrenging van het autoschip naar China. De ILT beschouwt het vaartuig als afval, en dan is transport naar het Aziatische land op grond van de Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen (EVOA) verboden. Tijdens het kort geding twee weken geleden eiste KMS bij de civiele rechter dat de inspectie niet langer dwars ligt. De advocaat van het bedrijf bestreed dat het uitgebrande autoschip, dat inmiddels Floor heet, als afval beschouwd moet worden.

De inspectie reageerde toen al dat het maritieme servicebedrijf niet bij de civiele rechter maar bij de bestuursrechter de zaak had moeten aankaarten. Dat is nu ook het oordeel van de civiele rechter. Hij acht zichzelf niet bevoegd om de zaak verder te behandelen.

KMS meende dat een procedure bij de bestuursrechter teveel tijd zou vergen. Tijd is geld voor het bedrijf. Iedere dag dat het uitgebrande autoschip in de Rotterdamse haven moet wachten op transport naar China, kost KMS 29.000 euro, vertelde de advocaat van het bedrijf tijdens het kort geding. Het prijskaartje voor Qingshan, de afnemer van het schip, is nog hoger. Die moet negentigduizend euro per dag moeten betalen voor de beschikbaarheid van de bak, de semi-submersible, die het gehavende autoschip naar China moet vervoeren.

De kortgedingrechter meent dat het geschil over het vaartuig, indien het bij de bestuursrechter wordt aangekaart, daar ook in een redelijke termijn behandeld zal worden. Die rechter kan dan volgens hem ook beter beoordelen of het uitgebrande autoschip als afval beschouwd moet worden.

Fremantle Highway mag nog niet naar Chinese werf, Koole verliest kort geding | NT

Fremantle Highway mag nog niet naar Chinese werf, Koole verliest kort geding

doorverwezen naar bestuursrechter

Het bedrijf KMS (een dochterbedrijf van Koole) heeft een kort geding tegen de Inspectie Leefomgeving en Transport over het vervoer van de Fremantle Highway naar China verloren. De eigenaar van het uitgebrande autoschip wilde via de kortgedingrechter alsnog toestemming krijgen om het schip naar het land te brengen. De rechter vindt zichzelf echter niet bevoegd om in de zaak te beslissen.

De Fremantle Highway was onlangs na twee dagen varen vanuit de Groningse Eemshaven in Rotterdam aangekomen, bijna twee maanden nadat op het vrachtschip brand uitbrak. Het schip werd naar Damen Shiprepair in de Botlek gebracht waar het gedeeltelijk ontmanteld wordt om reparatiewerkzaamheden uit te kunnen voeren. Foto: ANP/ Hollandse Hoogte/ MediaTV

KMS uit Vijfhuizen kocht het schip afgelopen najaar, nadat het in juli boven de Waddenzee in brand was gevlogen, met ruim 3700 autoā€™s aan boord. Het maritieme servicebedrijf wil het uitgebrande schip in China laten herstellen bij scheepswerf Qingshan, en vervolgens doorverkopen aan hetzelfde bedrijf. Die zou het na ongeveer acht maanden weer als autoschip in de vaart willen nemen. In China zitten ze te springen om ā€˜car carriersā€™, om de populaire elektrische autoā€™s uit het land naar de wereldmarkt brengen.

Afval

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wil echter geen toestemming geven voor overbrenging van het autoschip naar China. De ILT beschouwt het vaartuig als afval, en dan is transport naar het Aziatische land op grond van de Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen (EVOA) verboden. Tijdens het kort geding twee weken geleden eiste KMS bij de civiele rechter dat de inspectie niet langer dwars ligt. De advocaat van het bedrijf bestreed dat het uitgebrande autoschip, dat inmiddels Floor heet, als afval beschouwd moet worden.

De inspectie reageerde toen al dat het maritieme servicebedrijf niet bij de civiele rechter maar bij de bestuursrechter de zaak had moeten aankaarten. Dat is nu ook het oordeel van de civiele rechter. Hij acht zichzelf niet bevoegd om de zaak verder te behandelen.

KMS meende dat een procedure bij de bestuursrechter teveel tijd zou vergen. Tijd is geld voor het bedrijf. Iedere dag dat het uitgebrande autoschip in de Rotterdamse haven moet wachten op transport naar China, kost KMS 29.000 euro, vertelde de advocaat van het bedrijf tijdens het kort geding. Het prijskaartje voor Qingshan, de afnemer van het schip, is nog hoger. Die moet negentigduizend euro per dag moeten betalen voor de beschikbaarheid van de bak, de semi-submersible, die het gehavende autoschip naar China moet vervoeren.

De kortgedingrechter meent dat het geschil over het vaartuig, indien het bij de bestuursrechter wordt aangekaart, daar ook in een redelijke termijn behandeld zal worden. Die rechter kan dan volgens hem ook beter beoordelen of het uitgebrande autoschip als afval beschouwd moet worden.