Limburgse industrie hekelt drooglegging Julianakanaal, schade loopt in honderden miljoenen

Maasroute

Het Julianakanaal gaat vanaf oktober voor zeker zes maanden dicht voor renovatiewerkzaamheden. Volgens demissionair minister Harbers van IenW is de drooglegging van het kanaal ‘noodgedwongen’ nadat er meerdere incidenten met de scheepvaart zijn geweest. Het bedrijfsleven hekelt het onaangekondigde besluit. De schade voor het bedrijfsleven in Limburg wordt in een impactanalyse bij drooglegging geraamd tussen de 40 en 100 miljoen euro, een bedrag wat verder oploopt met zo’n vier miljoen per dag wanneer ook de omvaarroute niet beschikbaar is.

Jaarlijks worden in Stein zo’n 3.500 schepen behandelt die zijn gelinkt aan Chemelot. Foto: Chemelot

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen

Limburgse industrie hekelt drooglegging Julianakanaal, schade loopt in honderden miljoenen | NT

Limburgse industrie hekelt drooglegging Julianakanaal, schade loopt in honderden miljoenen

Maasroute

Het Julianakanaal gaat vanaf oktober voor zeker zes maanden dicht voor renovatiewerkzaamheden. Volgens demissionair minister Harbers van IenW is de drooglegging van het kanaal ‘noodgedwongen’ nadat er meerdere incidenten met de scheepvaart zijn geweest. Het bedrijfsleven hekelt het onaangekondigde besluit. De schade voor het bedrijfsleven in Limburg wordt in een impactanalyse bij drooglegging geraamd tussen de 40 en 100 miljoen euro, een bedrag wat verder oploopt met zo’n vier miljoen per dag wanneer ook de omvaarroute niet beschikbaar is.

Jaarlijks worden in Stein zo’n 3.500 schepen behandelt die zijn gelinkt aan Chemelot. Foto: Chemelot

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen