‘Met de acquisitie van de branchegenoot wil GTS de positie in de Nederlandse luchtvrachtmarkt versterken’, zegt topman John Burgstra in een toelichting op de overname. Het is de bedoeling dat Cargo Holland wordt geïntegreerd in BGL. Daarbij krijgt algemeen directeur Marc Kort van Cargo Holland straks de dagelijkse leiding over de kantoren van BGL in Nederland.

‘Buy-and-build strategy’

Volgens Burgstra past Cargo Holland met zijn ‘ervaren team’ goed bij de bedrijfscultuur van Best Global Logistics en het streven om de expeditie-activiteiten, vooral in het tijdkritische transport van scheepsonderdelen, verder uit te bouwen.

GTS heeft zich sinds de introductie van een mondiale ‘buy-and-build strategy’ in 2020 vooral toegelegd op het versterken van de mondiale logistiek van de scheepsonderdelen door onder meer de acquisitie van het Noorse Airsped en het Rotterdamse Hera Global Forwarding. In deze niche wil de houdstermaatschappij een mondiale marktleider worden.

Waterland Investment

GTS is voor 65% in handen van Gooise investeerder Waterland Investment. De overige aandeelhouders zijn het management en de oprichters. In een interview met Nieuwsblad Transport in 2020 liet de inmiddels om gezondheidsredenen vertrokken algemeen directeur Michel Loots van GTS weten dat een van de eisen van de holding bij acquisities is dat de eigenaren van de overgenomen bedrijven een deel van de koopsom herinvesteren in de GTS.

‘Je koopt niet de tent zonder de vent’, aldus Loots toentertijd. ‘Anders gaat de deal niet door. Oude eigenaren worden zo aandeelhouder in de nieuwe set-up, zodat ze nog steeds ondernemerschap voelen, verantwoordelijkheid hebben en ook meebouwen aan ons bedrijf. Ook het key-management kan bij ons aandelen verwerven.’ Daardoor is het aantal aantal kleine aandeelhouders van GTS in 2020 inmiddels uitgegroeid naar zo’n 30 tot 35, aldus Loots in 2020.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement