Onder de naam ‘Fulfilled by TikTok’ (FBT) worden sinds kort als proef ook logistieke diensten aangeboden. Het gaat daarbij onder meer om de opslag, verpakken tot aan verzending van goederen om het de handelaren zo ‘makkelijk mogelijk te maken’ om hun producten via TikTok Shop aan de man te brengen.
Daarvoor heeft TikTok blijkens de berichten al geïnvesteerd in eigen distributiecentra in het Verenigd Koninkrijk ofschoon het meer waarschijnlijk is dat het bedrijf die diensten heeft ingekocht bij derden. Details daarover ontbreken voorlopig. FBT biedt blijkens de schaarse informatie behalve de distributiediensten een 24-uurs besteldienst aan voor pakketten binnen het land.
45% lagere kosten
Een van de klanten, de huidverzorging winkel The Beauty Crop, is blijkens de website van het Britse blad Logistics Manager razend enthousiast over de nieuwe logistieke diensten van TikTok. ‘Sinds wij FBT gebruiken is ons volume met 30% gestegen, terwijl de doorlooptijden van de besteldiensten met 36% zijn gereduceerd’, stelt het bedrijf. Daarbij is deze klant ook nog aanzienlijk minder kwijt aan distributiekosten. Die zijn ‘meer dan 45%’ lager sinds The Beauty Crop FBT inschakelt. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
Of TikTok ook met de logistieke dienst de overstap gaat maken naar het Europese vasteland is nog niet duidelijk zijn. Er zouden volgens de Duitse transportkrant DVZ wel grote plannen zijn, maar voorlopig is er nog niets concreets gemeld door het Chinese platform.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?