De aandeelhouders van de vrachtmaatschappij, of beter de holding, ontvangen een bedrag van 3 miljard euro. Daarnaast nemen de nieuwe aandeelhouders voor 2,2 miljard euro aan schulden over, zodat de gehele deal ruim 5 miljard beslaat. Daarmee is het de grootste transactie in de geschiedenis van het mondiale luchtvrachtvervoer.

Atlas Air is met een vloot van 45 vrachtjumbo’s de grootste gebruiker van dit type freighters. Daarnaast vliegt het voor e-commerce bedrijven als Amazon, dat ook een van de oude aandeelhouders is. Ook nieuwkomers zoals rederij MSC en koeriers (FedEx) maken gebruik van de vrachtdiensten van Atlas Air.

Lockdowns

Dat de Amerikaanse investeerders zo’n gigantische bedrag over hebben voor een vrachtmaatschappij is echter hoofdzakelijk gebaseerd op de marktanalyse dat vrachtvliegtuigen de komende jaren het luchtvrachtvervoer blijven domineren. De coronacrisis heeft ladingaanbieders laten zien dat de afhankelijkheid van de belly-capaciteit op passagiersvliegtuigen een groot risico met zich meebrengt. Een deel van die vloot stond in 2020 en 2021 werkeloos aan de grond door de lockdowns en in China, de grootste exportmarkt van luchtvracht, is dat nog steeds het geval.

Momenteel wordt volgens analisten mondiaal nog rond 65% van de luchtvracht aan boord van vrachtvliegtuigen vervoerd. Dat was voor de coronacrisis 50%. Die percentages laten zien dat het volledig herstel van het vrachtvervoer op passagiersvliegtuigen uitblijft. Dat maakt van Atlas Air een interessante investering voor grote beleggers als Apollo.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement