Het sterk dalend resultaat is onder meer toe te schrijven aan hogere loonkosten en een lager aantal vlieguren, dat de maatschappij voor de KLM, de enige klant, heeft uitgevoerd. Zo daalde het aantal blokuren met 3% naar 16.454.

In totaal leverden de vrachtvluchten van Martinair een omzet van 214 miljoen euro op tegen 217 miljoen euro in 2020. Verder was het onderhoud voor de vliegtuigen van KLM Cityhopper goed voor een bedrag van 22,4 miljoen euro (2020: 21,6 miljoen). Dat onderhoud wordt uitgevoerd door RJC, een dochterbedrijf van Martinair.

De totale omzet (236,4 miljoen euro) was de laagste van de afgelopen vijf jaar voor Martinair. Dat is wel opvallend aangezien het boekjaar 2021 werd gekenmerkt door hoge vrachtvolumes en inkomsten. Zo verdubbelde de vrachtomzet van opdrachtgever KLM dat boekjaar. Dat Martinair Cargo daar blijkens het jaarverslag niet van heeft geprofiteerd, komt doordat de vrachtmaatschappij voor zijn vervoersdiensten voor KLM slechts een vergoeding krijgt van de kosten plus een kleine opslag.

Kartelboete

De loonkosten voor de 407 medewerkers van Martinair, waaronder 90 vrachtpiloten en 64 grondmedewerkers, stegen in 2021 met 6,7 miljoen euro naar ruim 40 miljoen euro. Die stijging had hoofdzakelijk te maken met het terugbrengen van NOW-vergoeding dat jaar. Daarnaast waren er extra eenmalige kosten voor de aanschaf van een straalmotor (3,3 miljoen euro) voor een vrachtjumbo en staat er in de boeken van Martinair ook nog een provisie van 16,5 euro voor een opgelegde kartelboete (inclusief rente) door de Europese Commissie in verband met prijsafspraken uit het verleden.

KLM en Martinair hebben tegen die boete bezwaar aangetekend bij het Europees Hof. Een besluit is nog niet genomen door dat Hof. Voor een civiele rechtszaak van meer dan 1450 verladers in verband met dezelfde prijsafspraken heeft Martinair overigens geen voorziening getroffen. Die zaak loopt al meer dan twaalf jaar.

Behalve de gestegen kosten en dalende inkomsten was er voor Martinair Cargo in 2021 ook een meevaller van 6,8 miljoen euro in de boeken. Dat geldbedrag komt een schikking met de Schiphol Group over een langlopend dispuut over het gebruik van de oude hangar 32 op Schiphol-Oost. Die hangar was in verband met het krimp van de vrachtvloot van Martinair in 2014 overbodig geworden. Een andere kleine meevaller was de lagere belastingaanslag van 5,6 miljoen euro (2020: 7,2 miljoen euro).

Huurcontract verlengd

Martinair heeft verder in 2021 ook het huurcontract voor drie B747-400ERF’s, eigendom van KLM, verlengd voor een bedrag van ruim 50 miljoen euro. Samen met een eigen B747-400ERF, die sinds eind vorig jaar met grote schade aan de vleugels werkeloos aan de grond staat op Miami Airport, vormt dat drietal de vrachtvloot van Martinair Cargo. Over een mogelijke vlootvernieuwing, die medio vorig jaar al werd aangekondigd door de moederholding van Air France KLM, zwijgt de directie van Martinair in alle talen.

Martinair Cargo zag verder het groepsvermogen, blijkens het jaarverslag, sterk verbeteren. Die is inmiddels gestegen naar 126 miljoen euro in 2021. Vijf jaar geleden was de equity-positie van de vrachtmaatschappij met 58 miljoen euro aanzienlijk minder riant.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement