De provincie Limburg, de verkopende partij, blijft voorlopig met 60% meerderheidsaandeelhouder in de regionale luchthaven. De bedoeling van de participatie van Schiphol in MAA is vooral om de Limburgse luchthaven uit te bouwen tot een extra landingsbaan voor de vrachtsector van Schiphol. Deze bedrijfstak op de luchthaven krijgt het moeilijk de komende jaren om aan voldoende vrachtvluchten te komen op de nationale luchthaven door de overheidsplannen om het totaal aantal slots (vliegbewegingen) te reduceren van huidige 500.000 vliegbewegingen naar uiteindelijk 440.000.
Krimpscenario
Deze maatregel zal de vrachtsector naar verwachting zwaar treffen op Schiphol aangezien de luchthaven slechts een minimum van 2,5% van deze slots wil garanderen voor vrachtvluchten. In een krimpscenario naar 460.000 vliegbewegingen zijn dat 11.500 vrachtvluchten, terwijl de luchthaven er vorig jaar zo’n 18.000 heeft afgewikkeld. Dat betekent dat de luchthaven bij een afbouw van het aantal slots onder het minimum zakt van 15.000 vrachtslots per jaar die de branche nodig acht om de vrachtpositie van Schiphol tenminste te waarborgen in Europa.
De vrachtsamenwerking met MAA moet Schiphol soelaas bieden om elders in Nederland extra ruimte te scheppen voor vrachtvluchten. Het regionale vliegveld speelt nu al als tweede vrachtluchthaven van Nederland een bescheiden rol in de Europese luchtvrachtmarkt. Via de participatie van Schiphol kan die positie nog flink uitdijen, want MAA beschikt over iets dat Schiphol niet heeft: ruimte voor vrachtvluchten. Die groei moet echter wel passen binnen de stringente geluids-en milieukaders die de Limburgse politiek de regionale luchthaven heeft opgelegd.
‘Het wordt beter’
Recent liet Joost van Doesburg, de nieuwe vrachtdirecteur van Schiphol, zich al ontvallen dat er gekeken wordt naar een verregaande vorm van samenwerking waarbij de twee luchthavens ‘de start- en landingsbaan in Limburg gaan koppelen aan de banen’ op Schiphol. Concreet wil hij nog weinig kwijt over aantallen vrachtvluchten die de samenwerking zal en kan opleveren, ‘maar het wordt wel beter en het zorgt voor heel veel meer mogelijkheden voor de toekomst’.
Daarnaast kan Schiphol ook profiteren van de vrachtkennis van Maastricht Airport en de goede naam die de Limburgers hebben in de wereld van de vrachtafhandeling.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?