De teruggave werd bekendgemaakt door het Russische blad RBC. Inmiddels is een freighter met de registratie VP-BIN op 12 maart van Moskou overgevlogen naar Shanghai, blijkt uit data van de tracking-website Flightradar 24. De tweede B747-8F met de registratie (VQ-BFU) zou snel volgen.
BOC Aviation had in totaal drie B747-8F’s verhuurd aan AirBridgeCargo. Twee werden er na de invasie in allerijl door de Russische vrachtmaatschappij overgevlogen naar Moskou. Een derde kon BOC op het nippertje in de beslag laten nemen op de luchthaven van Hong Kong en bevindt zich nu in de VS.
Er zouden op Russische luchthavens nog zeker tien vrachtjumbo’s werkeloos staan van AirbridgeCargo. Het gaat daarbij om een mix van eigen B747’s en gehuurde vrachtkisten. De meeste vrachtvliegtuigen zijn na twee jaar aan de grond in zo’n slechte technische staat dat ze eerst na een grondige revisie weer luchtwaardig zijn. Aangezien westerse onderdelen niet meer beschikbaar zijn voor de B747’s, kan dat alleen door onderdelen van andere vrachtjumbo’s in Rusland te slopen.
400 miljoen schadevergoeding
Behalve de teruggave van de twee vrachtvliegtuigen wees een Amerikaanse rechtbank vorig jaar BOC Aviation een schadevergoeding van 400 miljoen dollar toe. Die claim had te maken met het niet nakomen van contractuele verplichtingen uit de lease-overeenkomst voor de drie vrachtvliegtuigen. Of het geldbedrag ook aan de Chinezen is overgemaakt is onduidelijk.
AirBridgeCargo bestaat op papier nog steeds, maar pogingen om er in een samenwerking met Etihad Airways een in Abu Dhabi geregistreerde luchtvaartmaatschappij van te maken, mislukten op de wegering van Rusland om de omvangrijke vrachtvloot van ABC Cargo vrij te geven.