Poll details

Het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg levert grote risico’s op

  • Ja, Zembla heeft een groot probleem aangekaart (63.9%)
  • Onzin, dat ADR-diploma is zelfs overbodig (9.8%)
  • Ik kijk niet naar dit soort stemmingmakende programma’s (18.8%)
  • Anders, namelijk… (7.6%)

Aantal stemmen: 512

Reacties

Ik ben zelf in bezit van het ADR diploma en zolang iedereen zich eraan houd werkt het heel goed!

Geplaatst door: gerte op

Ik ben van mening dat het heel erg goed is dat Zembla dit onderwerp ter discussie heeft gesteld. Niet alleen vanwege de risico’s die we lopen van slecht getrainde chauffeurs met gevaarlijke stoffen, maar wat denkt u van de oneerlijke concurrentie binnen deze markt. Bedrijven als Shell en Exxon Mobil stellen extreem hoge eisen aan hun vervoerders qua reguleringen en veiligheid en dit vergt enorme investeringen. Dat bedrijven als VD Bosch en Den Hartogh lokaal laden met een Nederlandse chauffeur met diploma’s en die vervolgens laat omkoppelen om verder vervoerd te worden door een Pool/Bulgaar is absurd. Er zijn namelijk wel bedrijven die zich wel aan de regels houden en niet alleen maar denken aan winstbejag. Dat soort bedrijven hebben het moeilijk omdat anderen flexibel met de regels omspringen of ze eigenlijk aan huin laars lappen. Het is wachten tot het echt een keer fout gaat. Misschien dat dat ervoor gaat zorgen dat er strenger wordt opgetreden.

Geplaatst door: Dennis Meijboom op

Op zich kan men wel vervoeren, waar het probleem licht denkt iedereen te weten, maar toch licht het probleem nooit op de plek waar mensen denken het probleem tegen te komen, met andere woorden je kan niet spreken dat het vervoer gevaren met zich meebrengt, naar mijn mening is het eerder de behandeling van en de inzet van de personen welke de goederen behandelen, je kan dus niet spreken van een "gevaar" door transport, maar meer van een "gevaar" door foutieve behandeling

Geplaatst door: Milan P op

De uitzending was stemmingmakerij. Maar een ding is zeker. Formeel zijn de eisen huizenhoog, zijn de NL chauffeurs zeer goed opgeleid. Maar als verladers voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en transporteurs nog steeds onder de kostprijs een lading aannemen dan is het einde zoek.
Ik ben dan ook voor (in deze ene situatie mbt vervoer van gevaarlijke stoffen) dat er een minimumtarief gaat komen. Zonder die regeling blijven verladers hun handen in onschuld wassen en aangeven dat zij contracten afsluiten met bonafide vervoerders en dat het daarna hun probleem niet is.
Vervoerders: sla de handen ineen en weiger collectief beneden kostprijs gevaarlijke stoffen te vervoeren….maar ja…dat is ook een utopie. Er blijven altijd weer bedrijven die denken slim te zijn, de vrachten aan te nemen en dan via omkoppelen ook weer contractueel met charters het probleem verleggen.
Zeer strikte controle van alle gevaarlijk transporten is de enige optie. Dan lopen de malafide bedrijven tegen de lamp. En zorg er dan voor dat de verlader mede aansprakelijk is voor het niet naleven van de regelgeving en voorwaarden van transport van gevaarlijke stoffen.

Geplaatst door: Rob Brekelmans-Transforium Company Support op

Jaren hebben ik voor de grote oliebaronnen in NL
gereden ,ook als chatter
met meerdere auto,s in de 80er jaren,begin 90er jaren begon de invasie van oostblokkers etc.die wat veiligheid betreft niets voor elkaar hadden.
Toen ik daar een keer wat over vroeg was hun antwoord ,HET GAAT ONS ALLEMAAL OM DE GOD ZEI MET ONS.Hebben wij als beroepschauffeurs dan voor niets onze papieren etc. gehaald waren mijn
gedachten.

Geplaatst door: A.M. op

er moet eerst iets gebeuren,dan wordt men wakker.

Geplaatst door: H.Tukker op

Alweer vakbond geneuzel. Dat Zembla zich laat lijmen voor deze FNV spot van een halfuur, snap ik niet! Het ADR diploma in Nederland, stelt (met alle respect) ook geen reet voor. Kan ook niet anders, we hebben het over chauffeurs. Dit zonder het negatief te menen cq te bagatelliseren. Ieder leert, volgens zijn haar capaciteit. Het is juist dat de fabrieken waar een ADR product wordt geproduceerd vragen om chauffeurs die het procedé op een locatie taaltechnisch begrijpen, ze zijn immers verantwoordelijkheid voor die locatie. Chauffeurs / FNV moeten ermee ophouden om de collega’s uit andere landen af te schilderen als amateurs. De echte discussie gaat over geld, gelijk werk, gelijk loon principe. Chauffeurs ga allemaal in Polen werken dan kunnen we de discussie sluiten.

Geplaatst door: kardinaal op
Reageren
500 tekens over