Canada wil TransPod Hyperloop: transport boven de 1000 km/uur

intentieverklaring

De Canadese steden Calgary en Edmonton worden over enkele jaren mogelijk verbonden met een Hyperloop, een elektrisch transportsysteem waarbij passagiers en vracht met een snelheid van meer dan 1000 kilometer per uur door een buis worden geroetsjt.

De provincie Alberta heeft althans een intentieverklaring getekend met het Canadees/Franse bedrijf TransPod om de mogelijkheden hiertoe serieus te onderzoeken. Het is voor het eerst dat een overheid in zee gaat met het bedrijf, al heeft Alberta geen publiek geld toegezegd.

Vliegverkeer vervangen

TransPod is in zijn nopjes met de overeenkomst en stelt dat het project de komende tien jaar 38.000 banen zal creëren en Alberta ‘naar de frontlinie van innovatie’ brengt. Een van de voordelen van het Hyperloop-ontwerp is volgens de ontwerpers dat het volledig brandstofloos is.

Hyperloop zou volgens de ontwerpers veel vliegverkeer kunnen gaan vervangen. Het systeem moet drie keer zo snel worden als de snelste hogesnelheidstreinen. Hyperloop bestaat uit een buis waarin de luchtdruk laag is, zodat het transportmiddel dat erdoorheen gaat, de ‘pod’, met weinig weerstand kan voortbewegen.

Het bedrijf denkt op zijn vroegst in 2022 aan de slag te kunnen met een testbaan, in 2025 zou de bouw van een volwaardige verbinding tussen Calgary en Edmonton volgens de onderneming moeten kunnen beginnen.

Canada wil TransPod Hyperloop: transport boven de 1000 km/uur | NT

Canada wil TransPod Hyperloop: transport boven de 1000 km/uur

intentieverklaring

De Canadese steden Calgary en Edmonton worden over enkele jaren mogelijk verbonden met een Hyperloop, een elektrisch transportsysteem waarbij passagiers en vracht met een snelheid van meer dan 1000 kilometer per uur door een buis worden geroetsjt.

De provincie Alberta heeft althans een intentieverklaring getekend met het Canadees/Franse bedrijf TransPod om de mogelijkheden hiertoe serieus te onderzoeken. Het is voor het eerst dat een overheid in zee gaat met het bedrijf, al heeft Alberta geen publiek geld toegezegd.

Vliegverkeer vervangen

TransPod is in zijn nopjes met de overeenkomst en stelt dat het project de komende tien jaar 38.000 banen zal creëren en Alberta ‘naar de frontlinie van innovatie’ brengt. Een van de voordelen van het Hyperloop-ontwerp is volgens de ontwerpers dat het volledig brandstofloos is.

Hyperloop zou volgens de ontwerpers veel vliegverkeer kunnen gaan vervangen. Het systeem moet drie keer zo snel worden als de snelste hogesnelheidstreinen. Hyperloop bestaat uit een buis waarin de luchtdruk laag is, zodat het transportmiddel dat erdoorheen gaat, de ‘pod’, met weinig weerstand kan voortbewegen.

Het bedrijf denkt op zijn vroegst in 2022 aan de slag te kunnen met een testbaan, in 2025 zou de bouw van een volwaardige verbinding tussen Calgary en Edmonton volgens de onderneming moeten kunnen beginnen.