Volgens Duitse en Oostenrijkse expediteurs tegenover de transportkrant DVZ is er wel sprake van vertragingen maar is het onduidelijk of dat te maken heeft met de recente onlusten en militair ingrijpen of het hoge volume aan containers dat momenteel wordt vervoerd op de transito-route door Kazachstan. Verder is er door gebrek aan informatie een grote mate van onzekerheid.

Volgens berichten van de Kazachstaanse spoorvervoerder KTZ konden op 6 januari 129 goederentreinen met enige vertraging worden afgewikkeld, terwijl een update op 8 januari gewag maakt dat belangrijke industriesegmenten voorrang krijgen bij het railgoederenvervoer. Ook bericht het spoorbedrijf dat er geen schade is aan de railinfrastructuur door de recente oproer in het land .

Demonstraties

Bij het neerslaan van de demonstraties tegen de hoge energieprijzen in Kazachtstan door regeringstroepen zijn de afgelopen tijd volgens eerste regeringsberichten 164 mensen gedood en 8.000 gearresteerd, maar die informatie werd later weer ingetrokken. In het land zou intussen ook een machtsstrijd woeden tussen aanhangers van de nieuwe president Kassum-Jomart Tokajev en zijn voorganger Noersoeltan Nazarbajev, die het land bijna dertig jaar met harde hand regeerde.

Volgens medewerkers van de Oostenrijkse expediteur Gebrüder Weiss is de internationale luchthaven van de hoofdstad Almaty nog steeds gesloten en is het internet slechts tussen 9.00 en 13.00 opengesteld, waardoor de operationele afwikkeling van transporten wordt gehinderd.

Verder is tot 19 januari een staat van beleg afgekondigd. In Almaty zou intussen bij de benzinestations nauwelijks nog benzine zijn te krijgen. Deze problemen zouden zich echter hoofdzakelijk beperken tot de hoofdstad van het land.

1 miljoen teu

De Eurasian Rail Alliance JSC (UTLC ERA), een samenwerkingsverband van de spoorbedrijven van Rusland, Belarus en Kazachstan, berichtte onlangs nog dat er op de nieuwe Zijderoute tussen China en Europa het afgelopen jaar meer dan 1 miljoen teu zijn vervoerd. De route is steeds populairder geworden onder Europese importeurs door de capaciteitsproblemen in de containervaart.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement