Er zijn op dit moment vijf aanvragen ingediend voor verplaatsing van containers naar de binnenvaart en drie voor verplaatsing naar het spoor. ‘Dat is best veel. Zeker als je bedenkt hoe uitgebreid het aanvraagformulier is dat partijen moeten invullen’, stelt programmamanager Hans Keetman van Connekt.

Over het aangevraagde bedrag wil hij op dit moment nog niks zeggen. De aanvragen moeten bovendien nog beoordeeld worden, waardoor sommige aanvragen nog zouden kunnen afvallen. Ook is er soms nog aanvullende informatie nodig van de aanvragers. Al met al verwacht Keetman in het tweede kwartaal van dit jaar de eerste resultaten over de goedgekeurde aanvragen bekend te kunnen maken.

Minimaal 3 teu per dag

Eind vorig jaar werd bekend gemaakt dat er in totaal 22,5 miljoen euro beschikbaar is tot eind 2025 voor aanbieders van lading die van plan zijn om vracht te verplaatsen van de weg naar het spoor of het water. Aanvragers krijgen een vergoeding van 20 euro per container, of een equivalent hiervan, die zij structureel naar een andere modaliteit verplaatsen.

Voor de binnenvaart is in totaal een bedrag van 15 miljoen euro beschikbaar, waarvan 5 miljoen voor 2023. Voor het spoor is een bedrag van 7,5 miljoen euro beschikbaar, waarvan 2,5 miljoen in 2023 gebruikt kan worden. Bedrijven ontvangen de subsidie voor een periode van twee jaar. De regeling loopt tot eind 2025.

Verladers en expediteurs in de binnenvaart komen in aanmerking voor de subsidie wanneer zij vracht verplaatsen naar de corridors Oost, Zuid en Zuid-Oost. Dit zijn de verbindingen tussen de haven van Amsterdam en de haven van Antwerpen en de verbindingen tussen de haven van Rotterdam en Duitsland via Arnhem-Nijmegen en Venlo. Voor het spoor is de subsidie voor het hele land beschikbaar.

2.800 teu per dag

Daarnaast moeten verladers en expediteurs gemiddeld minimaal 3 teu per dag, gebaseerd op 250 dagen per jaar, verplaatsen over een afstand van minimaal 35 kilometer. Het uiteindelijke doel is om structureel minimaal 2.800 teu per dag naar de binnenvaart en 200 teu per dag naar het spoor te verplaatsen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement