De Duitse operator Necross gaat deze verbindingen verzorgen. Voortaan arriveren de containertreinen elke dinsdag en vrijdag op de nieuwe terminal, waarna ze na het uitladen weer terug naar het noorden rijden. Via Hamburg zijn ook verbindingen met Bremerhaven en Wilhelmshaven mogelijk.

De eerste trein van Necross kwam afgelopen dinsdag op de terminal aan met een capaciteit van 88 teu en een bezettingsgraad van 60%, meldt het Duitse transportvakblad DVZ. Volgens Sebastian Doderer, directeur van  Necoss, kan elke trein tot 92 containers meenemen.

De nieuwe terminal wordt geëxploiteerd door Black Forest Terminal GmbH. Er zijn twee overslagsporen beschikbaar met een lengte van elk 370 meter en er is een uitwijkspoor. Het terminalgebied beslaat 28.000 vierkante meter. Daarnaast is het Intermodal Service Center Horb 43.000 vierkante meter groot.

Minder wegvervoer

Winfried hermann, minister van transport van de Duitse deelstaat Baden-Württemberg, stelt dat met de komst van de nieuwe terminal wegen en andere terminals in de Duitse deelstaat worden ontlast.

De haven van Hamburg laat bovendien weten dat er plannen zijn voor een verbinding met de haven van Trieste in Italië in het derde kwartaal van dit jaar via Chiasso in Zwitserland. Ook daar moeten dan twee treinen per week naartoe rijden.

Volgens DVZ staat er bovendien een derde trein tussen Hamburg en de nieuwe terminal op de planning in de tweede helft van dit jaar en wordt er nagedacht over verbindingen met Bremerhaven en Wilhelmshaven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement