Het bedrag in kwestie komt van het Vlaamse investeringsfonds Finindus en het Nederlandse fonds Shiftinvest. Het precieze bedrag is niet bekendgemaakt, maar het gaat volgens een woordvoerder van Shiftinvest om miljoenen. ‘Hoeveel het wordt is uiteindelijk afhankelijk van hoe het project verloopt’, voegt hij toe.

Tot nu toe heeft de start-up zich vooral gericht op het automatiseren van treinen op bijvoorbeeld rangeerstations en grote industriële complexen. De organisatie heeft bovendien samengewerkt met spelers als Deutsche Bahn, NS en ProRail en industriële partijen zoals staalreus Arcelor Mittal op het gebied van automatisering.

De automatische trein op de Betuweroute, die de haven van Rotterdam met het Duitse Ruhrgebied verbindt, is een volgende stap. Over twee jaar moet daar de naar eigen zeggen eerste trein rijden zonder machinist die deels automatisch rijdt en deels wordt aangestuurd vanuit een centrale controlekamer. OTIV werkt hiervoor onder andere samen met het Nederlandse Mobility42 en het Maleisische Rail Systems Engineering.

Daarnaast zou er sprake zijn van een samenwerking in de vorm van een meerjarencontract met een ‘grote Europese spooroperator’. Om welk bedrijf het gaat, willen de betrokken organisaties echter nog niet bekendmaken.

Er is voor het Nederlandse deel van de Betuweroute gekozen omdat daar een vernieuwde en volledig afgeschermde spoorlijn ligt. De route is bovendien volledig uitgerust met beveiligingssysteem ERTMS.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement