Infrabel wil verdubbeling van aandeel spoorvervoer in Antwerpse haven

130 miljoen in 10 jaar

Door nieuwe investeringen wil Infrabel dat in 2030 15% van de goederen per spoor wordt vervoerd in de haven, een verdubbeling van de huidige hoeveelheid. Om dit te realiseren, steekt Infrabel de komende 10 jaar zo’n 130 miljoen euro in de infrastructuur om die klaar te maken voor de groei van het spoorvervoer in de haven.

goederentrein in haven antwerpen
Het geld gaat voornamelijk naar capaciteitsuitbreiding, nieuwe infrastructuur, digitalisering en modernisering van het spoor. Foto: Shutterstock

De Antwerpse haven beschikt over zo’n 1.000 kilometer aan spoor. Het geld gaat voornamelijk naar capaciteitsuitbreiding, nieuwe infrastructuur, digitalisering en modernisering van het spoor.

De geplande investeringen zijn volgens de spoorbeheerder noodzakelijk omdat heel wat bedrijven in de haven het spoor nodig hebben voor het vervoer van hun goederen. Dit is vooral het geval voor de chemische industrie in de Antwerpse haven. Daarnaast is het spoor belangrijk voor de containeractiviteiten van de haven en ziet Infrabel spoorgebruik als een oplossing voor de filedruk in en om de haven.

Elektrificatie

Ook wordt er een tweede spoor op lijn 11 gelegd. Dit levert tijdswinst op omdat elektrische treinen op deze manier rechtstreeks naar hun eindbestemming kunnen rijden. Daarnaast wordt het vormingsstation Antwerpen-Noord vernieuwd, met focus op de aansturing en de wissels voor het sorteren. Oorderen, de tweede belangrijkste spoorbundel in de haven, krijgt ook elektrische wissels.

Port of Anwerp-Bruges, Railport en Infrabel ondertekenden in 2021 al het samenwerkingsakkoord, genaamd ‘Spoorvisie 2030’. In dit document waren de plannen voor de verdubbeling van de modal shift al vastgelegd. Infrabel wil in dit meerjarenplan onder andere ook de chemiebedrijven verder ontsluiten.

Infrabel wil verdubbeling van aandeel spoorvervoer in Antwerpse haven | NT

Infrabel wil verdubbeling van aandeel spoorvervoer in Antwerpse haven

130 miljoen in 10 jaar

Door nieuwe investeringen wil Infrabel dat in 2030 15% van de goederen per spoor wordt vervoerd in de haven, een verdubbeling van de huidige hoeveelheid. Om dit te realiseren, steekt Infrabel de komende 10 jaar zo’n 130 miljoen euro in de infrastructuur om die klaar te maken voor de groei van het spoorvervoer in de haven.

goederentrein in haven antwerpen
Het geld gaat voornamelijk naar capaciteitsuitbreiding, nieuwe infrastructuur, digitalisering en modernisering van het spoor. Foto: Shutterstock

De Antwerpse haven beschikt over zo’n 1.000 kilometer aan spoor. Het geld gaat voornamelijk naar capaciteitsuitbreiding, nieuwe infrastructuur, digitalisering en modernisering van het spoor.

De geplande investeringen zijn volgens de spoorbeheerder noodzakelijk omdat heel wat bedrijven in de haven het spoor nodig hebben voor het vervoer van hun goederen. Dit is vooral het geval voor de chemische industrie in de Antwerpse haven. Daarnaast is het spoor belangrijk voor de containeractiviteiten van de haven en ziet Infrabel spoorgebruik als een oplossing voor de filedruk in en om de haven.

Elektrificatie

Ook wordt er een tweede spoor op lijn 11 gelegd. Dit levert tijdswinst op omdat elektrische treinen op deze manier rechtstreeks naar hun eindbestemming kunnen rijden. Daarnaast wordt het vormingsstation Antwerpen-Noord vernieuwd, met focus op de aansturing en de wissels voor het sorteren. Oorderen, de tweede belangrijkste spoorbundel in de haven, krijgt ook elektrische wissels.

Port of Anwerp-Bruges, Railport en Infrabel ondertekenden in 2021 al het samenwerkingsakkoord, genaamd ‘Spoorvisie 2030’. In dit document waren de plannen voor de verdubbeling van de modal shift al vastgelegd. Infrabel wil in dit meerjarenplan onder andere ook de chemiebedrijven verder ontsluiten.