De Antwerpse haven beschikt over zo’n 1.000 kilometer aan spoor. Het geld gaat voornamelijk naar capaciteitsuitbreiding, nieuwe infrastructuur, digitalisering en modernisering van het spoor.
De geplande investeringen zijn volgens de spoorbeheerder noodzakelijk omdat heel wat bedrijven in de haven het spoor nodig hebben voor het vervoer van hun goederen. Dit is vooral het geval voor de chemische industrie in de Antwerpse haven. Daarnaast is het spoor belangrijk voor de containeractiviteiten van de haven en ziet Infrabel spoorgebruik als een oplossing voor de filedruk in en om de haven.
Elektrificatie
Ook wordt er een tweede spoor op lijn 11 gelegd. Dit levert tijdswinst op omdat elektrische treinen op deze manier rechtstreeks naar hun eindbestemming kunnen rijden. Daarnaast wordt het vormingsstation Antwerpen-Noord vernieuwd, met focus op de aansturing en de wissels voor het sorteren. Oorderen, de tweede belangrijkste spoorbundel in de haven, krijgt ook elektrische wissels.
Port of Anwerp-Bruges, Railport en Infrabel ondertekenden in 2021 al het samenwerkingsakkoord, genaamd ‘Spoorvisie 2030’. In dit document waren de plannen voor de verdubbeling van de modal shift al vastgelegd. Infrabel wil in dit meerjarenplan onder andere ook de chemiebedrijven verder ontsluiten.