Storten eerste tunneldeel ‘mijlpaal’ voor Fehmarnbelt-megatunnel

Verbinding Duitsland-Denemarken

De bouwers van de Fehmarnbelt, de 18 kilometer lange tunnel die vanaf Duitsland met Denemarken moet verbinden, claimen een mijlpaal: bijna drie jaar na de bouwstart is het eerste tunneldeel gestort.

Foto: Femern A/S

Dat meldt de aannemerscombinatie van het project, waar ook het Nederlandse BAM deel van uitmaakt, in een persbericht.

De bouwers hebben de afgelopen tweeënhalf jaar gebruikt om de fabriek voor de tunneldelen te bouwen. Het nu geproduceerde segment is de eerste van 711 stuks, die ieder in één keer gestort worden.

7 miljard

Na voltooiing is de 7 miljard euro kostende Fehmarnbelt de grootste afzinktunnel ter wereld. Die moet een verbinding vormen tussen het Deense eiland Lolland en het Duitse eiland Fehmarn, en in het verlengde daarvan een nieuwe, kortere route voor het wegvervoer tussen Kopenhagen en Hamburg.

De aanleg van de tunnel wordt grotendeels betaald door de Deense overheid. Het land verwacht dat vier jaar na de opening dagelijks tienduizend personenauto’s en 1.800 vrachtwagens van de Fehmarnbeltverbinding gebruik zullen maken. Via tolheffing zou de investering binnen vier decennia terugverdiend zijn. Duitsland tast ook diep in de portemonnee om de verbinding met het achterland uit te breiden.

Nederlands tintje

De Fehmarnbelt heeft ook een Nederlands tintje. Zo graven Van Oord en Boskalis de zestien kilometer lange sleuf waarin de tunnel komt te liggen en leggen ze een werkhaven aan. Van Oord en Boskalis krijgen elk 300 miljoen euro voor de klus. Ook BAM is betrokken bij het project. De aannemer maakt deel uit van het consortium dat de tunnel gaat bouwen. Het project levert BAM ongeveer 850 miljoen euro omzet op.

De Fehmarnbelttunnel was tot aan 2020 onderwerp van een serie rechtszaken in Duitsland en Denemarken. Nadat de rechter in november van dat jaar alle bezwaren van de milieuorganisaties en ferrymaatschappijen van tafel had geveegd, kon de bouw beginnen.

Storten eerste tunneldeel ‘mijlpaal’ voor Fehmarnbelt-megatunnel | NT

Storten eerste tunneldeel ‘mijlpaal’ voor Fehmarnbelt-megatunnel

Verbinding Duitsland-Denemarken

De bouwers van de Fehmarnbelt, de 18 kilometer lange tunnel die vanaf Duitsland met Denemarken moet verbinden, claimen een mijlpaal: bijna drie jaar na de bouwstart is het eerste tunneldeel gestort.

Foto: Femern A/S

Dat meldt de aannemerscombinatie van het project, waar ook het Nederlandse BAM deel van uitmaakt, in een persbericht.

De bouwers hebben de afgelopen tweeënhalf jaar gebruikt om de fabriek voor de tunneldelen te bouwen. Het nu geproduceerde segment is de eerste van 711 stuks, die ieder in één keer gestort worden.

7 miljard

Na voltooiing is de 7 miljard euro kostende Fehmarnbelt de grootste afzinktunnel ter wereld. Die moet een verbinding vormen tussen het Deense eiland Lolland en het Duitse eiland Fehmarn, en in het verlengde daarvan een nieuwe, kortere route voor het wegvervoer tussen Kopenhagen en Hamburg.

De aanleg van de tunnel wordt grotendeels betaald door de Deense overheid. Het land verwacht dat vier jaar na de opening dagelijks tienduizend personenauto’s en 1.800 vrachtwagens van de Fehmarnbeltverbinding gebruik zullen maken. Via tolheffing zou de investering binnen vier decennia terugverdiend zijn. Duitsland tast ook diep in de portemonnee om de verbinding met het achterland uit te breiden.

Nederlands tintje

De Fehmarnbelt heeft ook een Nederlands tintje. Zo graven Van Oord en Boskalis de zestien kilometer lange sleuf waarin de tunnel komt te liggen en leggen ze een werkhaven aan. Van Oord en Boskalis krijgen elk 300 miljoen euro voor de klus. Ook BAM is betrokken bij het project. De aannemer maakt deel uit van het consortium dat de tunnel gaat bouwen. Het project levert BAM ongeveer 850 miljoen euro omzet op.

De Fehmarnbelttunnel was tot aan 2020 onderwerp van een serie rechtszaken in Duitsland en Denemarken. Nadat de rechter in november van dat jaar alle bezwaren van de milieuorganisaties en ferrymaatschappijen van tafel had geveegd, kon de bouw beginnen.