Zestien EU-landen in gebreke bij verplichte CO2-toeslag tolgelden

Eurovignetrichtlijn

Meerdere lidstaten hebben zich niet gehouden aan gemaakte afspraken rondom de implementatie van de Eurovignetrichtlijn (EU-infrastructuurkosten) die bepaalt dat tolhoogte afhankelijk moet zijn van CO-uitstoot. De nieuwe richtlijn moest uiterlijk 25 maart 2024 opgenomen zijn in de nationale wetgeving van de lidstaten. Door uitstel van de implementatie in zestien lidstaten is de Europese Commissie (EC) nu een inbreukprocedure gestart.

kilometerheffing Belgie
Foto: Viapass

Dat meldt de Duitse transportkrant DVZ. De nieuwe richtlijn voor infrastructuurkosten bepaalt dat de tol voor vrachtwagens onder andere afhankelijk moet zijn van de CO2-uitstoot van het voertuig. België, Bulgarije, Ierland, Griekenland, Spanje, Kroatië, Italië, Cyprus, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Polen, Portugal, Slovenië en Slowakije hebben de deadline van 25 maart niet gehaald en ontvangen nu een waarschuwingsbrief van de EC.

De EC zet de juridische stap om de naleving van de EU-wetgeving rondom de Europese infrastructuurkosten af te dwingen. Als de commissie over twee maanden nog steeds niet tevreden is over het handelen van de 16 lidstaten die een waarschuwing hebben ontvangen, wordt de inbreukprocedure aangescherpt. Dan dient de EC een klacht in bij het Europese Hof van Justitie.

Zestien EU-landen in gebreke bij verplichte CO2-toeslag tolgelden | NT

Zestien EU-landen in gebreke bij verplichte CO2-toeslag tolgelden

Eurovignetrichtlijn

Meerdere lidstaten hebben zich niet gehouden aan gemaakte afspraken rondom de implementatie van de Eurovignetrichtlijn (EU-infrastructuurkosten) die bepaalt dat tolhoogte afhankelijk moet zijn van CO-uitstoot. De nieuwe richtlijn moest uiterlijk 25 maart 2024 opgenomen zijn in de nationale wetgeving van de lidstaten. Door uitstel van de implementatie in zestien lidstaten is de Europese Commissie (EC) nu een inbreukprocedure gestart.

kilometerheffing Belgie
Foto: Viapass

Dat meldt de Duitse transportkrant DVZ. De nieuwe richtlijn voor infrastructuurkosten bepaalt dat de tol voor vrachtwagens onder andere afhankelijk moet zijn van de CO2-uitstoot van het voertuig. België, Bulgarije, Ierland, Griekenland, Spanje, Kroatië, Italië, Cyprus, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Polen, Portugal, Slovenië en Slowakije hebben de deadline van 25 maart niet gehaald en ontvangen nu een waarschuwingsbrief van de EC.

De EC zet de juridische stap om de naleving van de EU-wetgeving rondom de Europese infrastructuurkosten af te dwingen. Als de commissie over twee maanden nog steeds niet tevreden is over het handelen van de 16 lidstaten die een waarschuwing hebben ontvangen, wordt de inbreukprocedure aangescherpt. Dan dient de EC een klacht in bij het Europese Hof van Justitie.