De Rijn zal gedurende die periode ter plekke slechts beperkt bevaarbaar zijn, verwacht Pastoor. De Duitse vaarwegbeheerder WSV heeft daarin het laatste woord. Sinds de Waldhof verging, geldt ter plekke een vaarverbod.

Mammoet wil het schip lichten met behulp van drie drijvende bokken en vervolgens het zwavelzuur in andere tankers overpompen. Als de Waldhof leeg is, kan het schip worden gekanteld en afgevoerd. Twee van de drie bokken worden geleverd door Mammoet Maritime GmbH in Duisburg. Die konden door de hoge waterstand eerder nog niet de rivier op. Ook de derde bok, de Amsterdam, is inmiddels uit Nederland aangekomen.

De Waldhof heeft 2.400 ton van het uiterst gevaarlijke zwavelzuur aan boord. Een omvangrijke lekkage daarvan zou tot een milieuramp kunnen leiden. De dubbelwandige en roestvrijstalen tanker is eigendom van rederij Lehnkering. Het schip is uitgerust met een dubbel uitgevoerd systeem om lekken in het geval van kapseizen te voorkomen. Volgens de WSV is er ter plekke toch een verhoogde concentratie van zwavelzuur in het Rijnwater aangetroffen.

Het ongeluk heeft de binnenvaart tot nu toe al naar schatting drie miljoen euro gekost, heeft hoogleraar goederentransport en logistiek Lóri Tavasszy van de TU Delft maandag becijferd. Het gaat om de dagkosten van gemiddeld honderd wachtende schepen, renteverlies van de goederen en de additionele kosten voor wachtende bedrijven, aldus Tavasszy. Herstelschade is daar nog niet bij opgeteld.

Volgens directeur Robert Tieman van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) verliezen schippers met droge bulk tussen de 2500 en 4000 euro per dag. De schade voor containerschepen ligt op ongeveer 2500 euro en die voor tankers iets lager.

Het Wasser- und Schiffahrtamt Bingen, waar de plek van het ongeluk onder valt, wil morgen ‘proefvaarten’ toestaan langs de gekapseisde tanker, die nu met behulp van twee pontons wordt gestabiliseerd.