De forse afname is grotendeels toe te schrijven aan de sterk gedaalde container-en luchtvrachttarieven vergeleken met de eerste drie maanden van 2022. Daarnaast daalden de verkochte tonnages. Zo slonk het het luchtvrachtvolume met maar liefst 100.000 ton naar 475.000 ton in de eerste drie maanden van het jaar. In de zeevracht was er ook sprake van een afname, maar die was met 63.000 teu naar 987.000 teu minder spectaculair. K+N voert verder de inflatie op voor de teruglopende resultaten.
Containervaart
De omzet en het resultaat voor belastingen in de containervaart daalden door deze factoren met 45% naar respectievelijk 2,76 miljard euro en 351 miljoen euro. Voor de luchtvrachtdivisie liep het bedrijfsresultaat met maar liefst 64% terug naar 157,5 miljoen euro. De omzet van Air Logistics liet daarbij een afname zien van 41% naar iets minder dan 2 miljard euro.
In totaal waren de twee divisies goed voor zo’n twee derde van de omzet van K+N. Van het totale ebit (625 miljoen euro) van de expediteur over het eerste kwartaal kwam ruim een half miljard euro voor rekening van de lucht-en zeevrachtactiviteiten.
Meer winst wegvervoer
Goed nieuws was er voor de Zwitserse expediteur in het wegvervoer, waar de bedrijfswinst voor belastingen met 73% steeg naar iets meer dan 53 miljoen euro op een nagenoeg gelijk gebleven omzet van 977 miljoen euro (-3%). Ook contractlogistiek deed K+N in het eerste kwartaal van dit jaar goede zaken. De omzet nam met 8% toe en kwam uit op 1,32 miljard euro. Die groei schrijft de Zwitserse expediteur vooral toe aan de gestegen markttarieven in dit segment sinds het begin van dit jaar. Die zorgden voor een verbeterd ebit van 41% naar 63,3 miljoen euro.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?