De concurrentie in de markt van ‘digitale freight forwarders’ wordt steeds heviger sinds de komst van start-ups met diepe zakken door investeringsrondes, zoals Flexport, Forto en Freightos. Zij proberen marktaandeel af te snoepen van bestaande partijen als Kühne & Nagel, DHL, DSV, DB Schenker en in Nederland ook Van Donge & De Roo. Toch ziet Samsung SDS, met het Europese hoofdkantoor in Delft, nog volop kansen in de wereldwijde markt van forwarding
Van der Linden: ‘Cello Square is een digitaal platform dat zich richt op de behoefte van de markt. Tegenwoordig willen mensen alles direct en online. Via ons platform kun je direct wereldwijde transportprijzen vinden en boeken. Je ziet een nieuwe generatie aankomen die een beetje schuw is om de telefoon op te pakken en te onderhandelen. Zij willen alles digitaal doen en online communiceren.’
‘Het unieke is dat wij alle technologie zelf ontwikkelen. Onze IT systemen vormen de ‘backbone’ van onze logistieke diensten. We doen al jarenlang de logistiek voor Samsung Electronics, wereldwijd natuurlijk een gevestigde verlader, maar de laatste jaren groeit ons portfolio met ‘externe’ verladers hard. Dit doen we op het gebied van contractlogistiek en freight forwarding voor partijen als Kyocera en Hankook Tires, maar ook voor gerenommeerde mkb-bedrijven. Via Cello Square zetten we nu de deuren helemaal open. Iedereen kan eenvoudig een account aanmaken, automatisch via het platform inloggen, een offerte aanvragen voor zijn lading en wij voeren het uit’, legt Van der Linden uit. ‘Daarbij verzorgen we alle modaliteiten, dus niet alleen zee- en luchtvracht en de first/last mile, maar ook wegtransport en binnenkort zelfs warehousing.’
IT-afdeling
Hij verwacht dat Samsung SDS zich als logistiek dienstverlener vooral kan onderscheiden vanwege de gigantische IT-afdeling in Korea. ‘Daar zitten talloze developers die niet alleen de software ontwikkelen voor de telefoons en televisies, maar die ook ontwikkeling doen voor onze logistieke systemen zoals Cello Square. Dat gebeurt allemaal in eigen huis. We hebben dus geen externe investeerders nodig met veel geld om het platform te ontwikkelen. Zo biedt het platform niet alleen realtime prijzen en track&trace, maar ook volledig automatische analyses van zaken als demurrage en detention, co2-uitstoot en allerlei andere KPI’s waarmee verladers hun logistieke prestaties en kosten kunnen inzien en optimaliseren.’
Cello Square is deze maand op een enorme logistieke beurs in München voor het grote publiek gelanceerd. Het is nu ook in Europa live in zes landen: Benelux (via kantoor in Nederland), Duitsland, Polen, Zweden, Hongarije en Slowakije. ‘De komende tijd gaan we het platform verder uitrollen’, kondigt Van der Linden aan.
De logistieke diensten van Samsung SDS worden, net als bij alle andere expediteurs, uitgevoerd volgens het ‘asset-light principe’. Dat betekent dat alle transportmiddelen worden ingehuurd, Samsung SDS boekt namens de klant capaciteit bij de rederijen, weg-, spoor-, en luchtvrachtoperators. ‘We zijn een verlader die de logistieke markt betreedt. Daarbij beschikken we al wel over zo’n veertig eigen Europese warehouses die we ook voor de externe forwardingklanten gaan inzetten.’
Inkopen bij rederijen
De keuze van Samsung SDS om zich ook op de digitale expeditiemarkt te gaan richten is volgens Van der Linden niet voornamelijk ingegeven door de enorme winsten die de afgelopen twee jaar in de logistiek zijn geboekt. Vooral expediteurs die grote volumes inkochten bij de rederijen – en daardoor konden wegblijven van de spotmarkt -, hebben gouden jaren gehad met extreme marges. Een wereldwijde verlader als Samsung is voor elke rederij een hoogwaardige klant. Logistiek dienstverlener Samsung SDS telt wereldwijd 6700 medewerkers en boekte vorig jaar 8,6 miljard dollar omzet. Daarmee is het al een wereldwijde top 20 logistieke dienstverlener.
‘We kunnen inderdaad op de synergie van het moederbedrijf meeliften. Met bijna een miljoen containers in je portefeuille zit je toch wat makkelijker aan tafel bij het bespreken van offertes met rederijen. Toch zie je dat de markt zich nu alweer aan het stabiliseren is. Desondanks verwachten wij de komende decennia groei in deze nu al enorm grote markt. Met Cello richten we ons bijvoorbeeld op bedrijven die jaarlijks zo’n 10 tot 1000 containers willen doen, zowel export als import. Onze ambitie als Samsung SDS is om met Cello Square een wereldwijde top 3 logistieke logistieke dienstverlener te worden.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?