Uit de BAI blijkt dat de vrachttarieven vanaf het meetpunt Hong kong op Europa met een gemiddelde tarief per kilo van 4,73 kilo slechts 12 cent toenamen vergeleken met april. Tussen de voormalige Britse kroonkolonie en Noord-Amerika steeg de prijs iets meer, van 8,48 dollar per kilo naar 8,70 dollar. Vooral in de laatste week van mei liet een opvallend neerwaartse druk op met tarieven zien, laat de index zien. Daarbij leverde een kilo vracht naar Europa nog maar 4,41 dollar op, terwijl er voor bestemmingen in Noord-Amerika nog maar een kilotarief van 7,70 dollar werd betaald.
Eerder meldde analist Clive al dat de groei van de vraag naar vrachtcapaciteit vooral eind mei vergeleken met maart en april was gedaald (met enkele procenten), maar de consultant wees er ook op dat het hoge aantal vakantiedagen in mei hier een impact kan hebben gehad op die vraag. ‘Signalen voor een vertragingen van het volume-herstel’ waren er wel, waarschuwde de consultant.
Capaciteitstekort
De zakenbank Stifel, gespecialiseerd in investeringen voor de logistiek, toont zich minder verontrust en verwacht niet dat de vrachtprijzen de komende tijd weer richting een pre corona-niveau zullen beweging door de geconstateerde afkoeling van de prijzen in mei.
De bank wijst erop dat er nog steeds onvoldoende belly-capaciteit in de luchtvrachtmarkt is door de trage vaccinatie-programma’s in grote delen van de wereld en het opduiken van nieuwe virusmutaties. Dat zorgt dat passagiers wegblijven. Tegenover dat aanhoudende capaciteitstekort is er een markt die vraagt om ruimte. Zo is er sprake van een laag niveau aan voorraden en een groeiende industriële consumptie. Ook verstoringen in de logistieke keten, onder meer in de containervaart, zorgen voor extra vraag bij de airlines.
Volgens Stifel zullen die factoren de luchtvrachtmarkt zeker blijven beheersen tot het piekseizoen dit najaar en zich ook manifesteren in de eerste helft 2022 en juist de tarieven hoog houden.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?