Luchtvrachtkoepel ACN en luchthavenbeheerder Schiphol verwachten met het digitaal aanmelden de wachttijden aan de vrachtloodsen drastisch te kunnen reduceren. Nu ligt die gemiddeld op anderhalf uur, maar veel truckers klagen over files, vooral aan het einde van de week en in het weekend, van 3 tot 4 uur.

Grote voordelen

Ook de vrachtafhandelaars zien grote voordelen bij het digitaal vooraanmelden doordat werkzaamheden in de loodsen beter kunnen. worden gepland. Daarnaast kan veel administratief werk worden geschrapt. De betrouwbaarheid en transparantie van de ladinggegevens wordt door het digitale initiatief, dat eigenlijk draait op een applicatie van E-link, ook sterk verbeterd.

ACN en Schiphol hopen dat binnen een jaar grofweg 98% van de exportlading op Schiphol via de digitale weg kan worden afgewikkeld. Als stok achter de deur wordt daarbij het digitaal vooraanmelden onderdeel van het vluchtgereed (ready for carriage) aanbieden van de lading. Expediteurs die niet meedoen, riskeren daardoor lange wachttijden en hogere kosten bij het aanbieden van de lading. Rond 50 expediteurs hebben al ja gezegd tegen het digitaal vooraanmelden van de lading, aldus ACN.

Cargonaut

De belangenbehartiger zegt verder dat expediteurs die zich aanmelden bij het aanpassen van de interne processen worden geholpen met het noodzakelijke advies door medewerkers van vrachtplatform Cargonaut. Extra kosten zijn met dat advieswerk niet gemoeid, aldus ACN.

Bekijk het webinar dat NT en ACN onlangs organiseerden over dit onderwerp:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding