Schiphol zonder papier? ‘Het is het uur U!’

Digitaal vooraanmelden

Wat eLink meer dan tien jaar geleden al beloofde, wordt op Schiphol nu alsnog geprobeerd. Een digitaal aanleverproces voor vrachtdocumenten moet de Amsterdamse luchthaven gaan verlossen van omslachtig papierwerk bij de aanlevering van exportlading.

Schiphol doet nu een tweede, ultieme poging om via het digitaal vooraanmelden van exportlading de immense papierberg op de derde vrachtluchthaven van Europa definitief op te ruimen. Vanaf september wordt het systeem, eigenlijk een applicatie binnen het bestaande eLink-systeem, geïntroduceerd bij de vijf grote vrachtafhandelaars op Schiphol.

Animo

Het animo is groot, stelde directeur Maarten van As van Air Cargo Netherlands (ACN) op een speciaal webinar over het digitale initiatief dat onlangs werd gehouden door ACN in samenwerking met Nieuwsblad Transport. ‘Vijftig bedrijven hebben al een intentieverklaring ondertekend om deel te nemen. Als zij de woorden in daden omzetten, spreek je al gauw over 70 tot 80% van de exportlading op Schiphol’, aldus Van As. De belangenorganisatie wil dat 95 tot 98% van de uitgaande vracht begin 2022 digitaal wordt aangemeld. ‘Dat is een uitdaging, want op het gebied van digitaliseren lopen wij als luchtvracht zeker niet voorop’, aldus de ACN-directeur.

De scepsis lijkt nog het grootst bij de ruim honderd expeditiebedrijven op Schiphol, die vaak nog verknocht zijn aan ingesleten administratieve procedures. ‘Papier is nog steeds de basis’, constateert Van As. De valse start bij de introductie van het oude eLink zo’n tien jaar geleden heeft niet geholpen.

Bottlenecks

Van As: ‘Eigenlijk kwam eLink nooit helemaal van de grond. Er zaten te veel bottlenecks en bugs in; partijen raakten ontmoedigd doordat het systeem niet perfect was. Het bleef veel te lang in een soort pilotfase hangen. Sommigen zeiden: Ik kom wel weer terug als het in orde is. Ze hadden een exploitatie-mindset, maar voor digitaal vooraanmelden is juist een exploratie-geest nodig. Je moet bereid zijn om te investeren en te onderzoeken, zonder direct een return on investment te verwachten. Ook moet je soms even over je eigen schaduw heen kunnen stappen.’

Er waren vanuit de expeditiebranche ook klachten over de kosten van eLink, stelt de ACN-directeur. ‘Maar hoe erg zijn die kosten als je kijkt naar de voordelen wanneer straks elke partij in de luchtvrachtketen veel beter kan plannen? Die stap gaan we nu maken met digitaal vooraanmelden. We hebben met de nieuwe applicatie meer stevigheid aangebracht in het systeem.’

Een belangrijk les heeft het oude eLink Van As wel opgeleverd. ‘Zet nooit te grote stappen. Dat hebben wij geprobeerd met het oude eLink, maar dan krijg je de markt niet mee. Daarom kiezen wij nu voor kleine stappen. Met het vooraanmelden slaan we een eerste brug van het ouderwetse papier naar de moderne digitale wereld.’

Vrachtafhandeling

Voorzitter Jeroen Giling van de ACN-sectorraad van afhandelaars gaf al eerder aan dat met het elektronisch vooraanmelden ‘het uur U’ is aangebroken voor de vrachtsector op Schiphol. ‘Als dit niet lukt, dan zie ik ons de komende 20 jaar nog in de file staan. We zijn al jaren bezig op Schiphol om een en ander duidelijker, sneller en beter te regelen. Digitaal vooraanmelden moet dat nu echt oplossen. Iedereen zal op termijn alleen op voorwaarden bij de vrachtafhandelaar terecht kunnen. Mét een reservering en data die op orde zijn en die ons vooraf zijn toegestuurd. Alleen dan ben je nog welkom.’

Volgens Anne Marie van Hemert, als directeur Aviation Business Development verantwoordelijk voor het cargoteam van de Schiphol Group, tilt het digitaal vooraanmelden vooral de grondafhandeling op Schiphol op een hoger plan, vergeleken met de concurrentie in Londen, Frankfurt en Parijs. ‘Daarnaast levert het systeem op exportgebied meer transparantie, veiligheid en punctualiteit, omdat onze datakwaliteit wordt verbeterd.’ Als de vrachtbrieven eenmaal aangeleverd en goedgekeurd zijn, staan voor de fysieke lading bij elk kruispunt de verkeerslichten op groen, tot aan de poort van de afhandelaar, aldus Van Hemert, die hoopt dat het project de saamhorigheid binnen de luchtvrachtsector op Schiphol zal versterken.

Wachttijden

Wat het digitaal vooraanmelden concreet aan kostenbesparingen oplevert, kunnen de partijen nog niet aangeven. Wel dat de oplopende wachttijden aan de vrachtloodsen sterk zullen worden gereduceerd en dat veel administratieve rompslomp bij de vrachtafhandeling kan verdwijnen. Van As: ‘Gemiddeld liggen die wachttijden op anderhalf uur, maar er zijn in de pieken uitschieters naar vijf tot zes uur. De vijftig partijen die nu hebben getekend, zijn op weekbasis goed voor vierduizend truckbewegingen. Als die trucks straks anderhalf uur minder in de rij staan, betekent dat een enorme besparing’.

Ofschoon Schiphol en ACN kiezen ‘voor de weg van de verleiding’ bij de introductie van het digitaal aanmelden, is er wel een stok achter de deur. Zo is de nieuwe digitale procedure opgenomen in het ‘ready for carriage’ (vluchtgereed) aanleveren van vracht bij de afhandelaars op Schiphol. ‘Daarmee is het een onderdeel van de vaste spelregels voor de manier waarop vracht bij de loodsen moet worden aangeboden’, aldus Van As. Wie er niet aan meedoet, komt min of meer op het strafbankje terecht bij de afhandelaars en moet zich via hogere kosten en langere wachttijden alsnog een weg zien te banen naar het vliegtuig. Geen aantrekkelijk perspectief, aldus Van Hemert, ‘want het levert voor die partijen extra veel procestijd op’.

Directeur-eigenaar Rob Middelkoop van transportbedrijf D.J Middelkoop & Zn. verwacht met het digitaal vooraanmelden verlost te worden van ten minste de helft van de wachttijden. ‘Graag had ik 75% gezien, maar dat zal wel een utopie blijven’, zegt hij.

Dimitri Brink, hoofd luchtvracht bij DHL Global Forwarding, ziet in het terugbrengen van de wachttijden grote winst. ‘Ik hoor 1,5 tot 5 uur, maar onze trucks staan soms 24 uur vast.’ Hij had graag een verplichting of meer regie van Schiphol gezien voor het digitale vooraanmelden. ‘Het verleden heeft aangetoond dat het voor veel expediteurs, ook grote partijen, heel moeilijk is gebleken om stappen te zetten op digitaal gebied. Pas als het echt pijn gaat doen, gaan ze echt bewegen.’

Replay webinar

Schiphol zonder papier? ‘Het is het uur U!’ | NT

Schiphol zonder papier? ‘Het is het uur U!’

Digitaal vooraanmelden

Wat eLink meer dan tien jaar geleden al beloofde, wordt op Schiphol nu alsnog geprobeerd. Een digitaal aanleverproces voor vrachtdocumenten moet de Amsterdamse luchthaven gaan verlossen van omslachtig papierwerk bij de aanlevering van exportlading.

Schiphol doet nu een tweede, ultieme poging om via het digitaal vooraanmelden van exportlading de immense papierberg op de derde vrachtluchthaven van Europa definitief op te ruimen. Vanaf september wordt het systeem, eigenlijk een applicatie binnen het bestaande eLink-systeem, geïntroduceerd bij de vijf grote vrachtafhandelaars op Schiphol.

Animo

Het animo is groot, stelde directeur Maarten van As van Air Cargo Netherlands (ACN) op een speciaal webinar over het digitale initiatief dat onlangs werd gehouden door ACN in samenwerking met Nieuwsblad Transport. ‘Vijftig bedrijven hebben al een intentieverklaring ondertekend om deel te nemen. Als zij de woorden in daden omzetten, spreek je al gauw over 70 tot 80% van de exportlading op Schiphol’, aldus Van As. De belangenorganisatie wil dat 95 tot 98% van de uitgaande vracht begin 2022 digitaal wordt aangemeld. ‘Dat is een uitdaging, want op het gebied van digitaliseren lopen wij als luchtvracht zeker niet voorop’, aldus de ACN-directeur.

De scepsis lijkt nog het grootst bij de ruim honderd expeditiebedrijven op Schiphol, die vaak nog verknocht zijn aan ingesleten administratieve procedures. ‘Papier is nog steeds de basis’, constateert Van As. De valse start bij de introductie van het oude eLink zo’n tien jaar geleden heeft niet geholpen.

Bottlenecks

Van As: ‘Eigenlijk kwam eLink nooit helemaal van de grond. Er zaten te veel bottlenecks en bugs in; partijen raakten ontmoedigd doordat het systeem niet perfect was. Het bleef veel te lang in een soort pilotfase hangen. Sommigen zeiden: Ik kom wel weer terug als het in orde is. Ze hadden een exploitatie-mindset, maar voor digitaal vooraanmelden is juist een exploratie-geest nodig. Je moet bereid zijn om te investeren en te onderzoeken, zonder direct een return on investment te verwachten. Ook moet je soms even over je eigen schaduw heen kunnen stappen.’

Er waren vanuit de expeditiebranche ook klachten over de kosten van eLink, stelt de ACN-directeur. ‘Maar hoe erg zijn die kosten als je kijkt naar de voordelen wanneer straks elke partij in de luchtvrachtketen veel beter kan plannen? Die stap gaan we nu maken met digitaal vooraanmelden. We hebben met de nieuwe applicatie meer stevigheid aangebracht in het systeem.’

Een belangrijk les heeft het oude eLink Van As wel opgeleverd. ‘Zet nooit te grote stappen. Dat hebben wij geprobeerd met het oude eLink, maar dan krijg je de markt niet mee. Daarom kiezen wij nu voor kleine stappen. Met het vooraanmelden slaan we een eerste brug van het ouderwetse papier naar de moderne digitale wereld.’

Vrachtafhandeling

Voorzitter Jeroen Giling van de ACN-sectorraad van afhandelaars gaf al eerder aan dat met het elektronisch vooraanmelden ‘het uur U’ is aangebroken voor de vrachtsector op Schiphol. ‘Als dit niet lukt, dan zie ik ons de komende 20 jaar nog in de file staan. We zijn al jaren bezig op Schiphol om een en ander duidelijker, sneller en beter te regelen. Digitaal vooraanmelden moet dat nu echt oplossen. Iedereen zal op termijn alleen op voorwaarden bij de vrachtafhandelaar terecht kunnen. Mét een reservering en data die op orde zijn en die ons vooraf zijn toegestuurd. Alleen dan ben je nog welkom.’

Volgens Anne Marie van Hemert, als directeur Aviation Business Development verantwoordelijk voor het cargoteam van de Schiphol Group, tilt het digitaal vooraanmelden vooral de grondafhandeling op Schiphol op een hoger plan, vergeleken met de concurrentie in Londen, Frankfurt en Parijs. ‘Daarnaast levert het systeem op exportgebied meer transparantie, veiligheid en punctualiteit, omdat onze datakwaliteit wordt verbeterd.’ Als de vrachtbrieven eenmaal aangeleverd en goedgekeurd zijn, staan voor de fysieke lading bij elk kruispunt de verkeerslichten op groen, tot aan de poort van de afhandelaar, aldus Van Hemert, die hoopt dat het project de saamhorigheid binnen de luchtvrachtsector op Schiphol zal versterken.

Wachttijden

Wat het digitaal vooraanmelden concreet aan kostenbesparingen oplevert, kunnen de partijen nog niet aangeven. Wel dat de oplopende wachttijden aan de vrachtloodsen sterk zullen worden gereduceerd en dat veel administratieve rompslomp bij de vrachtafhandeling kan verdwijnen. Van As: ‘Gemiddeld liggen die wachttijden op anderhalf uur, maar er zijn in de pieken uitschieters naar vijf tot zes uur. De vijftig partijen die nu hebben getekend, zijn op weekbasis goed voor vierduizend truckbewegingen. Als die trucks straks anderhalf uur minder in de rij staan, betekent dat een enorme besparing’.

Ofschoon Schiphol en ACN kiezen ‘voor de weg van de verleiding’ bij de introductie van het digitaal aanmelden, is er wel een stok achter de deur. Zo is de nieuwe digitale procedure opgenomen in het ‘ready for carriage’ (vluchtgereed) aanleveren van vracht bij de afhandelaars op Schiphol. ‘Daarmee is het een onderdeel van de vaste spelregels voor de manier waarop vracht bij de loodsen moet worden aangeboden’, aldus Van As. Wie er niet aan meedoet, komt min of meer op het strafbankje terecht bij de afhandelaars en moet zich via hogere kosten en langere wachttijden alsnog een weg zien te banen naar het vliegtuig. Geen aantrekkelijk perspectief, aldus Van Hemert, ‘want het levert voor die partijen extra veel procestijd op’.

Directeur-eigenaar Rob Middelkoop van transportbedrijf D.J Middelkoop & Zn. verwacht met het digitaal vooraanmelden verlost te worden van ten minste de helft van de wachttijden. ‘Graag had ik 75% gezien, maar dat zal wel een utopie blijven’, zegt hij.

Dimitri Brink, hoofd luchtvracht bij DHL Global Forwarding, ziet in het terugbrengen van de wachttijden grote winst. ‘Ik hoor 1,5 tot 5 uur, maar onze trucks staan soms 24 uur vast.’ Hij had graag een verplichting of meer regie van Schiphol gezien voor het digitale vooraanmelden. ‘Het verleden heeft aangetoond dat het voor veel expediteurs, ook grote partijen, heel moeilijk is gebleken om stappen te zetten op digitaal gebied. Pas als het echt pijn gaat doen, gaan ze echt bewegen.’

Replay webinar