Getouwtrek om opvolger Alitalia

Lufthansa wil 40%

ITA Airways, de opvolger van het failliete Alitalia, kan zich verheugen in veel belangstelling de laatste tijd. Zo zouden Air France KLM, het Duitse Lufthansa en het Amerikaanse Delta blijkens onbevestigde berichten al aan de deur hebben geklopt voor een partnership met de nieuwe nationale airline van Italië en een substantieel belang.

Delta blijkt naar eigen zeggen al te hebben afgehaakt, terwijl Air France KLM en Lufthansa voorlopig zwijgen. Volgens de Italiaanse krant Il Messaggero zouden de Duitsers echter al een bod op tafel hebben gelegd om 40% van ITA Airways te verwerven om zo een nauwe samenwerking af te dwingen.

Gemeenschappelijke gateway

Volgens de krant zouden de gesprekken met Lufthansa zich al in een vergevorderd stadium bevinden. Het zou daarbij al gaan om samenwerking op specifieke onderdelen zoals het onderhoud van vliegtuigen, routes en het opschalen van het gebruik van Rome Fiumicino Airport als gemeenschappelijk gateway.

Lufthansa zou met een deal een zesde belangrijke hub verwerven na Frankfurt, München, Wenen, Brussel en Zürich. Of er ook over vrachtsamenwerking wordt gesproken, is niet duidelijk.

SkyTeam

ITA Airways maakt nu nog gebruik van de oude afspraken van Alitalia met de SkyTeam Alliantie, het samenwerkingsverband van Delta en AF-KLM. Het laatste woord over een deal met Lufthansa is overigens niet aan ITA Airways maar aan het Italiaanse ministerie van Financiën en Economische Zaken, dat momenteel alle aandelen bezit in de nieuwe nationale airline.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Getouwtrek om opvolger Alitalia | NT

Getouwtrek om opvolger Alitalia

Lufthansa wil 40%

ITA Airways, de opvolger van het failliete Alitalia, kan zich verheugen in veel belangstelling de laatste tijd. Zo zouden Air France KLM, het Duitse Lufthansa en het Amerikaanse Delta blijkens onbevestigde berichten al aan de deur hebben geklopt voor een partnership met de nieuwe nationale airline van Italië en een substantieel belang.

Delta blijkt naar eigen zeggen al te hebben afgehaakt, terwijl Air France KLM en Lufthansa voorlopig zwijgen. Volgens de Italiaanse krant Il Messaggero zouden de Duitsers echter al een bod op tafel hebben gelegd om 40% van ITA Airways te verwerven om zo een nauwe samenwerking af te dwingen.

Gemeenschappelijke gateway

Volgens de krant zouden de gesprekken met Lufthansa zich al in een vergevorderd stadium bevinden. Het zou daarbij al gaan om samenwerking op specifieke onderdelen zoals het onderhoud van vliegtuigen, routes en het opschalen van het gebruik van Rome Fiumicino Airport als gemeenschappelijk gateway.

Lufthansa zou met een deal een zesde belangrijke hub verwerven na Frankfurt, München, Wenen, Brussel en Zürich. Of er ook over vrachtsamenwerking wordt gesproken, is niet duidelijk.

SkyTeam

ITA Airways maakt nu nog gebruik van de oude afspraken van Alitalia met de SkyTeam Alliantie, het samenwerkingsverband van Delta en AF-KLM. Het laatste woord over een deal met Lufthansa is overigens niet aan ITA Airways maar aan het Italiaanse ministerie van Financiën en Economische Zaken, dat momenteel alle aandelen bezit in de nieuwe nationale airline.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement