MSC lonkt naar opvolger Alitalia

Kijkt naar luchtvracht

De Zwitserse containerrederij MSC heeft zich als nieuwe kandidaat gemeld om het Italiaanse ITA Airways, opvolger van het failliete Alitalia, over te nemen. Dat bevestigt de Italiaanse luchtvaartmaatschappij zelf.

MSC zou samen met Lufthansa een meerderheidsbelang willen nemen in de nieuwe Italiaanse staatsmaatschappij. De huidige eigenaar, de Italiaanse staat, zou dan nog een minderheidsbelang behouden in de airline, die op 15 oktober van het vorig jaar de eerste vluchten heeft gemaakt en met drieduizend medewerkers beschikt over een vloot van 52 vliegtuigen.

Vorige week meldde een Italiaanse zakenkrant dat Lufthansa opteert voor een minderheidsbelang van 40% in de Italiaanse luchtvaartmaatschappij. Dat zou erop kunnen wijzen dat MSC in het kader van een joint venture een vergelijkbaar aandelenpakket zal nemen in ITA Airways. 20% zou dan bij de Italiaanse staat blijven. Anderzijds meldden Duitse media deze week dat Lufthansa in het huidige overnameplan slechts een rol ziet als ‘commerciële partner van MSC’.

De directie van de Italiaanse airline stelt dat MSC het gezamenlijke overnameplan onlangs aan de Ita­liaanse overheid heeft gepresenteerd. Topman Alfredo Altavilla van ITA Airways sprak tegenover het Duitse Handelsblatt van een ‘erg overtuigend en extreem interessant’ bod. De ITA Airways-directie zal in de komende bestuursvergadering met de enige aandeelhouder de voorstellen van MSC en Lufthansa nader bespreken, heet het verder.

Maersk Air

MSC heeft nog geen toelichting gegeven op de overnameplannen, maar analisten brengen de belangstelling van de Zwitserse rederij voor ITA Airways in verband met de recente investeringen van concurrenten CMA CGM en Maersk in de luchtvrachtmarkt. Zo heeft het Franse CMA CGM een eigen vrachtmaatschappij opgezet en onlangs vier A350F’s besteld bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus voor ruim 1 miljard euro.

Maersk is intussen zijn oude vrachtmaatschappij Maersk Air, die nu nog hoofdzakelijk expresvluchten uitvoert in Europa, aan het versterken met intercontinentale vrachtvliegtuigen. Daarbij kiezen de Denen voor de B777F’s van Boeing. CMA CGM beschikt met Ceva Logistics al over een grote netwerkexpediteur om de vrachtvliegtuigen te vullen, terwijl Maersk recent met de acquisitie van het Duitse Senator ook in de luchtvrachtexpeditie- en brokerage heeft geïnvesteerd. Het heeft daarnaast ook nog Damco, maar de activiteiten daarvan zijn grotendeels overgeheveld naar Maersk Logistics.

MSC is intussen bezig met een inhaalslag. Zo heeft het recent het Afrikaanse logistieke netwerk van het Franse Bolleré overgenomen en kan het met de kennis en vrachtcapaciteit van Lufthansa Cargo snel stappen zetten in de luchtvrachtmarkt. ITA Airways zelf beschikt niet over vrachtvliegtuigen, maar de airline is wel de nationale carrier van de vierde luchtvrachtmarkt van Europa, met twee belangrijke vrachthubs in Milaan en Rome. De Duitsers bezitten met SAS, Brussels Airlines, Swiss en Austria op hun beurt al een groot aantal Europese airlines. ITA Airways, dat nu nog in de SkyTeam-alliantie van Air France-KLM zit, past dan ook goed in dat netwerk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

MSC lonkt naar opvolger Alitalia | NT

MSC lonkt naar opvolger Alitalia

Kijkt naar luchtvracht

De Zwitserse containerrederij MSC heeft zich als nieuwe kandidaat gemeld om het Italiaanse ITA Airways, opvolger van het failliete Alitalia, over te nemen. Dat bevestigt de Italiaanse luchtvaartmaatschappij zelf.

MSC zou samen met Lufthansa een meerderheidsbelang willen nemen in de nieuwe Italiaanse staatsmaatschappij. De huidige eigenaar, de Italiaanse staat, zou dan nog een minderheidsbelang behouden in de airline, die op 15 oktober van het vorig jaar de eerste vluchten heeft gemaakt en met drieduizend medewerkers beschikt over een vloot van 52 vliegtuigen.

Vorige week meldde een Italiaanse zakenkrant dat Lufthansa opteert voor een minderheidsbelang van 40% in de Italiaanse luchtvaartmaatschappij. Dat zou erop kunnen wijzen dat MSC in het kader van een joint venture een vergelijkbaar aandelenpakket zal nemen in ITA Airways. 20% zou dan bij de Italiaanse staat blijven. Anderzijds meldden Duitse media deze week dat Lufthansa in het huidige overnameplan slechts een rol ziet als ‘commerciële partner van MSC’.

De directie van de Italiaanse airline stelt dat MSC het gezamenlijke overnameplan onlangs aan de Ita­liaanse overheid heeft gepresenteerd. Topman Alfredo Altavilla van ITA Airways sprak tegenover het Duitse Handelsblatt van een ‘erg overtuigend en extreem interessant’ bod. De ITA Airways-directie zal in de komende bestuursvergadering met de enige aandeelhouder de voorstellen van MSC en Lufthansa nader bespreken, heet het verder.

Maersk Air

MSC heeft nog geen toelichting gegeven op de overnameplannen, maar analisten brengen de belangstelling van de Zwitserse rederij voor ITA Airways in verband met de recente investeringen van concurrenten CMA CGM en Maersk in de luchtvrachtmarkt. Zo heeft het Franse CMA CGM een eigen vrachtmaatschappij opgezet en onlangs vier A350F’s besteld bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus voor ruim 1 miljard euro.

Maersk is intussen zijn oude vrachtmaatschappij Maersk Air, die nu nog hoofdzakelijk expresvluchten uitvoert in Europa, aan het versterken met intercontinentale vrachtvliegtuigen. Daarbij kiezen de Denen voor de B777F’s van Boeing. CMA CGM beschikt met Ceva Logistics al over een grote netwerkexpediteur om de vrachtvliegtuigen te vullen, terwijl Maersk recent met de acquisitie van het Duitse Senator ook in de luchtvrachtexpeditie- en brokerage heeft geïnvesteerd. Het heeft daarnaast ook nog Damco, maar de activiteiten daarvan zijn grotendeels overgeheveld naar Maersk Logistics.

MSC is intussen bezig met een inhaalslag. Zo heeft het recent het Afrikaanse logistieke netwerk van het Franse Bolleré overgenomen en kan het met de kennis en vrachtcapaciteit van Lufthansa Cargo snel stappen zetten in de luchtvrachtmarkt. ITA Airways zelf beschikt niet over vrachtvliegtuigen, maar de airline is wel de nationale carrier van de vierde luchtvrachtmarkt van Europa, met twee belangrijke vrachthubs in Milaan en Rome. De Duitsers bezitten met SAS, Brussels Airlines, Swiss en Austria op hun beurt al een groot aantal Europese airlines. ITA Airways, dat nu nog in de SkyTeam-alliantie van Air France-KLM zit, past dan ook goed in dat netwerk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement