Blijkens een recent onderzoek van consultant Seabury Cargo in opdracht van Schiphol Group leveren die plannen een reductie van de totaal beschikbare vrachtcapaciteit (in tonkilometers) op van 46% in 2030 in het ‘meest pessimistische scenario’. Voor het segment vrachtvliegtuigen is er in dat geval nog slechter nieuws. Daar voorzien Seabury en Schiphol in de worst case-prognose een kaalslag in 2030 vergeleken met 2020 van maar liefst 60% aan beschikbare vrachtruimte.
3.900 vrachtvluchten minder
Zelfs in het minder catastrofale basisscenario, dat de consultant omschrijft als ‘meer waarschijnlijk’, is de geschetste schade aan beschikbare vrachtcapaciteit met een verlies van bijna 30% nog steeds substantieel te noemen.
Aangezien bijna de helft van het vrachtvervoer op Schiphol aan boord van vrachtvliegtuigen wordt afgewikkeld (cijfers 2019), gaat het daarbij op jaarbasis om een verlies van zo’n 3.900 vrachtvluchten (-41%), aldus de analist. Dat verlies aan freighters zorgt er ook voor dat Schiphol in 2030 nog maar zo’n 1,15 miljoen ton aan luchtvracht afhandelt tegen 1,75 miljoen ton in 2017, berekent Seabury.
De nationale luchthaven zal door dat forse ladingverlies dan ook minder belangrijk worden als gateway voor de internationale luchtvrachtsector in Europa, concludeert de consultant verder.
Leegstand bij afhandelaars
De geplande maatregelen van minister Mark Harbers (Infrastructuur) zullen verder de vraag naar afhandelingscapaciteit drastisch doen afnemen op de luchthaven. Daar komen volgens Seabury Cargo straks de helft van de loodsen leeg te staan als Schiphol 60.000 minder vluchten per jaar mag afwikkelen. De analist verwacht bij de afhandelaars dan ook een drastische afbouw van de eerste linie loodsruimte en fors banenverlies.
De consultant voorziet verder dat door het terugbrengen van het aantal vliegbewegingen de aan- en afvoer van onder meer hitech-goederen van en naar Azië en het Midden Oosten ‘ernstig beperkt’ zal worden. Tevens zal de krimp het wegvervoer minder grensoverschrijdend werk opleveren.
Seabury Cargo schrijft verder dat de krimp op Schiphol geen gevolgen zal hebben voor de vestigingen van verladers in Nederland. Die zullen niet verhuizen, maar zullen hun goederen meer en meer via omliggende luchthavens in Duitsland en België de wereld in sturen, luidt de conclusie van Seabury.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?