Houthi’s willen nu ook verkeer via Kaap de Goede Hoop gaan treffen met hypersonische raket

dreigement in videoboodschap

Abdul Malik al-Houthi, de leider van de Jemenitische Houthi-rebellen, heeft in een videoboodschap gezegd dat zijn beweging zijn pijlen nu ook gaat richten op schepen die op de Indische Oceaan richting Kaap de Goede Hoop varen, de omleidingsroute die een groot deel van het scheepvaartverkeer is gaan gebruiken vanwege de Houthi-dreiging op de Rode Zee.

Illustratie: Bureau OMA

De Houthi-leider stelde dat zijn beweging niet meer alleen wil verhinderen dat ‘schepen die geassocieerd zijn met de Israëlische vijand’ door de Arabische Zee, de Rode Zee en de Golf van Aden varen, maar ook schepen op de Indische Oceaan zal gaan aanvallen die op weg zijn van en naar Kaap de Goede Hoop.

De rebellenleider omschreef de aanvallen op schepen als ‘onze belangrijkste strijd’ en noemde de nu aangekondigde uitbreiding van het aanvalsgebied ‘een belangrijke, geavanceerde en grote stap’ in het kader waarvan ‘we al begonnen zijn om onze operaties die ermee samenhangen ten uitvoer te brengen’.

Hypersonische raket

Russische staatsmedia hebben volgens het Amerikaanse persbureau AP donderdag gemeld dat de Houthi’s hun wapenarsenaal zouden hebben uitgebreid met een nieuw type hypersonische raket. Dat wapen zou dan voldoende bereik moeten hebben om vanuit Jemen een schip te kunnen raken ver op de Indische Oceaan. Of de Houthi’s hun nieuwe dreigement waar kunnen maken, zal de komende tijd uit moeten wijzen. Al eerder zinspeelden de Houthi’s erop dat ze op een nieuwe ‘verrassing’ aan het broeden waren.

Toen de Houthi’s in het najaar begonnen met hun aanvallen op schepen, waarbij de aangevallen vaartuigen in de praktijk niet per se een duidelijke link met Israël hoefden te hebben, zorgde dit in de scheepvaartwereld in het begin tot een crisisstemming, met vertragingen, logistieke problemen, de invoering van speciale crisistoeslagen en hard stijgende containertarieven. Maar toen de containervaart na een tijdje eenmaal was gewend aan het omvaren via Kaap de Goede Hoop, kon de internationale gemeenschap opgelucht vaststellen dat de crisis uiteindelijk wel meeviel.

Containertarieven

De containertarieven zijn inmiddels al twee maanden langzaam maar zeker aan het dalen; volgens de World Container Index van consultant Drewry werd het vervoer van een veertigvoets container vanuit Shanghai naar Rotterdam deze week weer 5% goedkoper: de gemiddelde prijs is nu 3473 dollar per feu. Media januari was dat nog zo’n 1000 dollar meer.

Als de Houthi’s er daadwerkelijk in zouden slagen om ook de omleidingsroute via Kaap de Goede Hoop te verstoren, heeft de wereld natuurlijk een groot probleem. Onder leiding van de VS is geprobeerd om doelen van de Houthi’s in Jemen uit te schakelen, maar de aanvallen op schepen gingen gewoon door.

Abdul Malik al-Houthi heeft in zijn videoboodschap betoogd dat ‘er voor Amerika en Groot-Brittannië geen andere manier is om hier iets tegen te doen dan het stoppen van de agressie tegen Gaza en een einde maken aan het uithongeren van de mensen in Gaza’. De Houthi-leider meldde verder dat de operatie tegen het scheepvaartverkeer tot nu toe aan 34 ‘martelaren’ van zijn beweging het leven heeft gekost.

Somalische piraterij

Ondertussen blijft aan de Afrikaanse zijde van de Rode Zee ook de heropleving van de Somalische piraterij zorgen baren. De EU en veiligheidsexperts hebben gemeld dat Somalische piraten hun aanval op het bulkschip ‘Abdullah’, afgelopen dinsdag, blijken te hebben uitgevoerd vanaf een ander bulkschip, de ‘Ruen’, dat afgelopen december door piraten werd gekaapt. Volgens de Britse beveiligingsexperts van Ambrey dient de ‘Ruen’ nu mogelijk als ‘moederschip’ van de Somalische piraterij.

Ook de ‘Abdullah’, die zich dinsdag nog ver op de Indische Oceaan bevond, is inmiddels door de piraten naar de Somalische kuststreek gebracht. De 23 bemanningsleden van de ‘Abdullah’, die dinsdag in telefoongesprekken met hun familieleden vertelden dat de piraten hebben gedreigd hen een voor een te gaan doden als er geen losgeld wordt betaald, maken het volgens Ambrey naar omstandigheden nog goed. Zeventien bemanningsleden van de ‘Ruen’ zouden ook nog steeds gegijzeld worden.

De zeventien bemanningsleden van de door de Houthi’s gekaapte NYK-car carrier ‘Galaxy Leader’, de aanval waarmee het op de Rode Zee in november allemaal begon, worden door de Houthi’s ook nog steeds vastgehouden.

Houthi’s willen nu ook verkeer via Kaap de Goede Hoop gaan treffen met hypersonische raket | NT

Houthi’s willen nu ook verkeer via Kaap de Goede Hoop gaan treffen met hypersonische raket

dreigement in videoboodschap

Abdul Malik al-Houthi, de leider van de Jemenitische Houthi-rebellen, heeft in een videoboodschap gezegd dat zijn beweging zijn pijlen nu ook gaat richten op schepen die op de Indische Oceaan richting Kaap de Goede Hoop varen, de omleidingsroute die een groot deel van het scheepvaartverkeer is gaan gebruiken vanwege de Houthi-dreiging op de Rode Zee.

Illustratie: Bureau OMA

De Houthi-leider stelde dat zijn beweging niet meer alleen wil verhinderen dat ‘schepen die geassocieerd zijn met de Israëlische vijand’ door de Arabische Zee, de Rode Zee en de Golf van Aden varen, maar ook schepen op de Indische Oceaan zal gaan aanvallen die op weg zijn van en naar Kaap de Goede Hoop.

De rebellenleider omschreef de aanvallen op schepen als ‘onze belangrijkste strijd’ en noemde de nu aangekondigde uitbreiding van het aanvalsgebied ‘een belangrijke, geavanceerde en grote stap’ in het kader waarvan ‘we al begonnen zijn om onze operaties die ermee samenhangen ten uitvoer te brengen’.

Hypersonische raket

Russische staatsmedia hebben volgens het Amerikaanse persbureau AP donderdag gemeld dat de Houthi’s hun wapenarsenaal zouden hebben uitgebreid met een nieuw type hypersonische raket. Dat wapen zou dan voldoende bereik moeten hebben om vanuit Jemen een schip te kunnen raken ver op de Indische Oceaan. Of de Houthi’s hun nieuwe dreigement waar kunnen maken, zal de komende tijd uit moeten wijzen. Al eerder zinspeelden de Houthi’s erop dat ze op een nieuwe ‘verrassing’ aan het broeden waren.

Toen de Houthi’s in het najaar begonnen met hun aanvallen op schepen, waarbij de aangevallen vaartuigen in de praktijk niet per se een duidelijke link met Israël hoefden te hebben, zorgde dit in de scheepvaartwereld in het begin tot een crisisstemming, met vertragingen, logistieke problemen, de invoering van speciale crisistoeslagen en hard stijgende containertarieven. Maar toen de containervaart na een tijdje eenmaal was gewend aan het omvaren via Kaap de Goede Hoop, kon de internationale gemeenschap opgelucht vaststellen dat de crisis uiteindelijk wel meeviel.

Containertarieven

De containertarieven zijn inmiddels al twee maanden langzaam maar zeker aan het dalen; volgens de World Container Index van consultant Drewry werd het vervoer van een veertigvoets container vanuit Shanghai naar Rotterdam deze week weer 5% goedkoper: de gemiddelde prijs is nu 3473 dollar per feu. Media januari was dat nog zo’n 1000 dollar meer.

Als de Houthi’s er daadwerkelijk in zouden slagen om ook de omleidingsroute via Kaap de Goede Hoop te verstoren, heeft de wereld natuurlijk een groot probleem. Onder leiding van de VS is geprobeerd om doelen van de Houthi’s in Jemen uit te schakelen, maar de aanvallen op schepen gingen gewoon door.

Abdul Malik al-Houthi heeft in zijn videoboodschap betoogd dat ‘er voor Amerika en Groot-Brittannië geen andere manier is om hier iets tegen te doen dan het stoppen van de agressie tegen Gaza en een einde maken aan het uithongeren van de mensen in Gaza’. De Houthi-leider meldde verder dat de operatie tegen het scheepvaartverkeer tot nu toe aan 34 ‘martelaren’ van zijn beweging het leven heeft gekost.

Somalische piraterij

Ondertussen blijft aan de Afrikaanse zijde van de Rode Zee ook de heropleving van de Somalische piraterij zorgen baren. De EU en veiligheidsexperts hebben gemeld dat Somalische piraten hun aanval op het bulkschip ‘Abdullah’, afgelopen dinsdag, blijken te hebben uitgevoerd vanaf een ander bulkschip, de ‘Ruen’, dat afgelopen december door piraten werd gekaapt. Volgens de Britse beveiligingsexperts van Ambrey dient de ‘Ruen’ nu mogelijk als ‘moederschip’ van de Somalische piraterij.

Ook de ‘Abdullah’, die zich dinsdag nog ver op de Indische Oceaan bevond, is inmiddels door de piraten naar de Somalische kuststreek gebracht. De 23 bemanningsleden van de ‘Abdullah’, die dinsdag in telefoongesprekken met hun familieleden vertelden dat de piraten hebben gedreigd hen een voor een te gaan doden als er geen losgeld wordt betaald, maken het volgens Ambrey naar omstandigheden nog goed. Zeventien bemanningsleden van de ‘Ruen’ zouden ook nog steeds gegijzeld worden.

De zeventien bemanningsleden van de door de Houthi’s gekaapte NYK-car carrier ‘Galaxy Leader’, de aanval waarmee het op de Rode Zee in november allemaal begon, worden door de Houthi’s ook nog steeds vastgehouden.