Kallas: spoornetbeheer volledig scheiden van vervoer

Europees transportcommissaris Siim Kallas wil dat het beheer van het spoorwegnet in een lidstaat van de Europese Unie in 2023 volledig gescheiden is van commerciële activiteiten op dat spoornet.

Hij heeft dit in Brusselse kringen laten weten, vooruitlopend op een stellingname hierover van de hele Europese Commissie.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 17,00 10,20 per login / per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk aanbieding

Reacties

Als het netbeheer separaat aangestuurd wordt zal de objecfunctie voor het management efficiency zijn. Dat betekent zo min mogelijk s-nachts werken. Geen uniformiteit in seinbeeld. Geen aanlssingen van het profiel van vrije ruimte voor nieuw materieel.

Het spoor en de trein vormen mbt veligheid een eenheid. Die eenheid moet vanuit een hoofd worden aangestuurd, anders is ontwikkeling moeizaam en ontstaan er onveilige situaties waar discussie onstaat over verantwoordelijkheid.

Dus wees niet zo

Geplaatst door: Walraven op

De maatregel is te vergelijken als een bakker verantwoordelijk stellen voor de kwaliteit van zijn brood, terwijl hij niet aan de knoppen van zijn oven mag draaien.

De kwaliteit van de treinsienst: het op tijd rijden wordt voornamelijk bepaald door de kwaliteit van de bijsturing. Dat gebeurt door de beheerder van het net. Elke dag gaan er dingen mis. Zelfdoding, ongelukken, draadbreuken, trein met pech ect. De netbeeheer regelt de bijsturing om te zorgen dat alles weer volgens het spoorboekje ga

Geplaatst door: Walraven op

Het scheiden van spoorwegnet, waarbij ook de verkeersleiding hoort, van het rijdend bedrijf is een kapitale denkfout. We hebben inmiddels in Nederland de wrange vruchten gezien. Meer kosten, geen concurrentiebevordering, significant lagere punctualiteit, motivatiedaling bij personeel dat de schuld krijgt van het publiek. Incormatie naar reizigers niet meer in een hand maar over verschillende schijven.

Oud directeur NS

Geplaatst door: Walraven op
Kallas: spoornetbeheer volledig scheiden van vervoer | NT

Kallas: spoornetbeheer volledig scheiden van vervoer

Europees transportcommissaris Siim Kallas wil dat het beheer van het spoorwegnet in een lidstaat van de Europese Unie in 2023 volledig gescheiden is van commerciële activiteiten op dat spoornet.

Hij heeft dit in Brusselse kringen laten weten, vooruitlopend op een stellingname hierover van de hele Europese Commissie.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 17,00 10,20 per login / per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk aanbieding

Reacties

Als het netbeheer separaat aangestuurd wordt zal de objecfunctie voor het management efficiency zijn. Dat betekent zo min mogelijk s-nachts werken. Geen uniformiteit in seinbeeld. Geen aanlssingen van het profiel van vrije ruimte voor nieuw materieel.

Het spoor en de trein vormen mbt veligheid een eenheid. Die eenheid moet vanuit een hoofd worden aangestuurd, anders is ontwikkeling moeizaam en ontstaan er onveilige situaties waar discussie onstaat over verantwoordelijkheid.

Dus wees niet zo

Geplaatst door: Walraven op

De maatregel is te vergelijken als een bakker verantwoordelijk stellen voor de kwaliteit van zijn brood, terwijl hij niet aan de knoppen van zijn oven mag draaien.

De kwaliteit van de treinsienst: het op tijd rijden wordt voornamelijk bepaald door de kwaliteit van de bijsturing. Dat gebeurt door de beheerder van het net. Elke dag gaan er dingen mis. Zelfdoding, ongelukken, draadbreuken, trein met pech ect. De netbeeheer regelt de bijsturing om te zorgen dat alles weer volgens het spoorboekje ga

Geplaatst door: Walraven op

Het scheiden van spoorwegnet, waarbij ook de verkeersleiding hoort, van het rijdend bedrijf is een kapitale denkfout. We hebben inmiddels in Nederland de wrange vruchten gezien. Meer kosten, geen concurrentiebevordering, significant lagere punctualiteit, motivatiedaling bij personeel dat de schuld krijgt van het publiek. Incormatie naar reizigers niet meer in een hand maar over verschillende schijven.

Oud directeur NS

Geplaatst door: Walraven op