Voor de oorlog vervoerde Oekraïne nog 700 duizend ton vracht per dag. Toen de oorlog uitbrak daalde dit tot 150 duizend ton per dag, slechts een vijfde van wat er oorspronkelijk per spoor vervoerd kon worden. Inmiddels kan er dagelijks weer zo’n 300 tot 310 duizend ton per dag via het spoor vervoerd worden. Vooral in het graantransport en het vervoer van bouwmaterialen zat een stijgende lijn, aldus de Oekraïense Spoorwegen.

‘We zijn ons ervan bewust dat het verdere exportpotentieel van Oekraïne afhankelijk is van de spoorwegen. We zijn klaar om het vervoer van de havens van Zuid-Oekraïne naar de westelijke grensovergangen met EU-landen te heroriënteren. Helaas waren de buurlanden niet klaar voor dergelijke volumes, maar het werk gaat door en de volumes zullen toenemen’, aldus Oleksandr Kamyshin, ceo van Ukrainian Railways.

Import

Ook op het gebied van import is te te zien dat er sprake is van enig herstel, meldt visibilityplatform FourKites bovendien. In de week van twee tot acht mei steeg de gemiddelde hoeveelheid import over de afgelopen vier weken naar Oekraïne voor alle modaliteiten met 84% ten opzichte van de week ervoor.

Het gaat zelfs om een stijging van maar liefst 170% ten opzichte van de week van 28 maart tot 3 april. Wel is de hoeveelheid import nog steeds 73% lager dan in de week van veertien februari, voordat de Russische invasie begon.

Platform

Eerder meldde het spoorbedrijf al dat Oekraïne en Polen een joint venture op gaan richten om het vrachtvolume op het spoor tussen Oekraïne en de EU te vergroten. Door de sluiting van de zeehavens vanwege de oorlog is het land grotendeels afhankelijk van het spoor voor het exporteren van goederen.

Desondanks duurt het nog steeds lang om per trein naar de EU te reizen vanuit Oekraïne. Volgens de Europese Commissie bedragen de wachttijden voor de grens nog gemiddeld 16 dagen en loopt het bij sommige grenzen zelfs op tot dertig dagen. De Europese Commissie heeft daarom een actieplan opgesteld om ervoor te zorgen dat Oekraïne goederen kan exporteren en importeren.

Op de korte termijn roept de Commissie vervoerders op om meer voertuigen hiervoor beschikbaar te stellen en zet daarvoor een platform op waarmee vraag en aanbod bij elkaar kunnen komen. Daarnaast wil de Commissie graantransport prioriteit geven door spoorbeheerders op te roepen om speciale tijdslots beschikbaar te stellen voor deze transporten en spelers in de transportbranche te vragen graanladers naar de terminals te sturen om het proces te versnellen.

Ook wil de Europese Commissie landen vragen om flexibel om te gaan met douaneprocedures. Daarnaast kijkt de Commissie naar hoe de opslagcapaciteit in landen in de EU vergroot kan worden. Op de langere termijn wil de EU de capaciteit op de routes verhogen en nieuwe verbindingen opzetten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement