Dit meldt The National Carriers Conference Committee, de organisatie die namens de Amerikaanse spoorwegmaatschappijen verantwoordelijk is voor de onderhandelingen met de vakbonden. Het akkoord is bereikt naar aanleiding van een voorstel van de Presidential Emergency Board, de bemiddelingsorganisatie die in juli in het leven is geroepen om het conflict te beëindigen.

De organisatie stelde voor om een loonsverhoging van 24% in te voeren over een periode van vijf jaar tussen 2020 en 2024. De eerste loonsverhoging van 14,1% moet per direct ingaan. Ook moeten medewerkers vijf jaarlijkse bonussen ontvangen van duizend dollar, waarvan een deel met terugwerkende kracht wordt uitbetaald na ingang van de overeenkomst. Ook krijgen medewerkers één extra betaalde vrije dag, meldt persbureau Reuters.

Het voorlopige akkoord heeft betrekking op de vakbonden Transportation Communications Union/IAM, Brotherhood of Railway Carmen, en International Association of Machinists and Aerospace Workers, waarbij 15.000 van de 115.000 medewerkers zijn aangesloten. De International Association of Machinists en Aerospace Workers laat weten dat het gaat om ‘de grootste algemene salarisverhoging die ooit door onderhandelingen is bereikt’ en spreekt van een ‘historische overwinning’.

Staken

Met de overige negen vakbonden waarbij maar liefst 100.000 medewerkers zijn aangesloten hebben de spoorwegmaatschappijen echter nog geen akkoord kunnen sluiten. Zo laat de SMART union, die onder andere bestaat uit ingenieurs en conducteurs, weten ‘dat er uit de vergaderingen geen overeenkomst is voortgekomen die aan de leden kan worden voorgelegd’. De spoorwegmaatschappijen hebben nog tot half september om een akkoord te bereiken met de overige vakbonden. Daarna is het medewerkers toegestaan om te gaan staken, wat grote gevolgen zou hebben voor de Amerikaanse economie.

De coalitie van de twaalf spoorvakbonden wilde aan tafel met de National Mediation Board om die ervan te overtuigen dat de lonen omhoog moeten. ‘De economische gegevens tonen duidelijk aan dat de gevraagde verhogingen meer dan gerechtvaardigd zijn gezien de bijdragen van onze leden aan de recordwinsten van de spoorvervoerders’, aldus United Rail Unions.

Het Amerikaanse vrachtvervoer per spoor kampt al sinds het begin van de coronacrisis met ernstige verstoringen. Verladersorganisaties hebben eerder de noodklok geluid en stellen dat het conflict ‘rampzalige’ gevolgen kan hebben voor de Amerikaanse economie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement